Ford Ranger
A megvalósítás időpontja01.01.2010
828 480 Ft Áfá-val
Ford Ranger - hangszigetelés
Fotóriport
A Ranger le van szerelve, és a gyári hangszigetelés teljes pompájában tárul elénk. A szinte semmilyen védelemmel nem rendelkező csupasz fémlemezek jelentős karosszéria-rezgéseket okoznak, és természetesen nagyon érzékenyek a zajra. Ezt nem változtatja meg a vékony rezgéscsillapító réteg sem, amely csak helyenként található meg a padlón. Az összes lemezt alaposan megtisztítjuk, zsírtalanítjuk, és nekilátunk a munkának.
A jármű felépítése nem teszi lehetővé a hagyományos anyagok alkalmazását, azonban a legmodernebb Comfortmat anyagoknak köszönhetően erre a járműre is ideális megoldást találtunk. A hangszigeteléshez az egyénileg módosított Expert Plus csomagot választottuk, amelynél a szokásos telepítésekhez képest vékonyabb rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagokat kellett választanunk. Ennek oka a karosszéria és a kárpit közötti nagyon kis tér ebben az autóban.
A jármű teljes hangszigeteléséhez leginkább a padló alapos hangszigetelése járul hozzá, amely a jelentős rezgések és zajok miatt, különösen az alacsony frekvenciák esetében, a legigényesebb a megfelelő anyagok használata szempontjából. Ezért is használjuk a Premium Plus csomagban a professzionális Comfortmat Extreme rezgéscsillapító anyagot, amely mindössze 3,5 mm vastagságával 0,63 egységes akusztikai veszteségi tényezőt (MLF) biztosít. Ezzel a 4 mm vastagságú anyag a piacon a leghatékonyabb rezgéscsillapító anyag, így tökéletesen illeszkedik a maximális hatékonyságra törekvő telepítéseinkhez.
Összetétele és nagy hatékonysága miatt az anyagot először speciális kemencében 55 fokra kell melegíteni, ezért az Extreme kizárólag járművek hangszigetelésére szakosodott professzionális stúdiók számára készült. A melegítés ellenére a Comfortmat Extreme az általunk forgalmazott anyagok közül a legnehezebben kezelhető. Ennek ellenére az anyag hangszigetelő tulajdonságai annyira meggyőzőek, hogy a nagyobb fizikai megterhelés az alkalmazás során mindenképpen megéri.
A hátsó ülések alatti területre és a hátsó falra 3 mm vastag, MLF 0,49 értékű Comfortmat Viper prémium rezgéscsillapító anyagot alkalmazunk. Ez nemcsak az összes rezgést elnyeli, hanem csökkenti az alacsony frekvenciájú zajt is, amely jellemző erre a területre. Ráadásul ez a legkönnyebb anyag a piacon az adott hatékonyság és vastagság tekintetében.
Az egész belső térhez második rétegként a mindössze 4 mm vastag Comfortmat Raptor vékony membrán anyagot választottuk, amely 2 mm vastag hangszigetelő rétegből és azonos vastagságú zajszigetelő membránból áll. A membránának köszönhetően az anyag akár 30 dB hangszigetelést biztosít, ami világrekordnak számít az ilyen vastagságú anyagok között.
Az Extreme és a Raptor termékeket minden hozzáférhető területre felvisszük, hogy a lehető legtöbb rezgést és zajt elnyeljék. Az első részben a padló alatt egészen a műszerfalig jutunk el, így alaposan hangszigeteljük az első kerékdobokat is a jármű belsejéből, ahol nagyobb felülethez férünk hozzá a karosszérián. Ezzel alaposan megakadályozzuk az első gumiabroncsok zaját, anélkül, hogy külső felületre is fel kellene vinni a terméket.
Az Expert Plus csomagban két réteggel hangszigeteljük a tetőt is. Az első réteget ismét a Comfortmat Viper rezgéscsillapító anyag alkotja. A Viper megerősíti a tetőt, megakadályozza a rezgéseket és például az esőcseppek okozta zajt is. Az alapos hengerlésnek és az anyag tökéletes tapadásának köszönhetően nem kell attól tartania, hogy az autó életciklusa alatt leválik.
A második réteget a 15 mm vastag Comfortmat Soft Wave Expert anyag alkotja. Ez a magas hangelnyelő képességének köszönhetően nagyon hatékonyan megakadályozza az aerodinamikai és a környezeti közúti zajok behatolását a jármű tetején keresztül, ugyanakkor hőszigetelő tulajdonságokkal is rendelkezik, amit nemcsak a forró nyári hónapokban, hanem télen is értékelni fog.
Az ajtókat összesen 5 rétegben hangszigeteljük. Az Expert Plus csomagban vastagabb rezgéscsillapító anyagot választunk az ajtó külső lemezéhez, konkrétan a 3 mm vastag Comfortmat Viper-t. Ez könnyedén megszünteti a rezgéseket, megakadályozza az alacsony frekvenciájú zajok behatolását és megerősíti a nagyon vékony ajtólemezt. A nagyobb vastagság ellenére az anyag nagyon könnyű, természetesen vízálló és többek között korróziógátló tulajdonságokkal is rendelkezik.
A második réteget a Comfortmat Integra hangszigetelő anyag alkotja. Ez kifejezetten ajtók hangszigetelésére lett kifejlesztve, ezért teljesen vízálló, nem rothad, nem bomlik, és nedves környezetben sem válik le. Hangszigetelő membránjának köszönhetően az anyag akár 28 dB-es hangszigetelésre is képes, mégis megőrzi alacsony súlyát, ami a ajtók hangszigetelése szempontjából fontos.
Ezt követően Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyagot alkalmazunk, amely 2,3 mm vastagságával a piacon kapható rezgéscsillapító anyagok közül a legkönnyebb. Ez a réteg a belső ajtólemezek rezgéseinek és rezonanciájának megakadályozására szolgál, és a legtöbb jármű esetében zárt hangdoboz létrehozására is, ami javítja a hangzást. Különösen a középső-mély hangszóró basszus komponense javul jelentősen, amit nem csak a gyári hangszórók esetében fog értékelni.
Az utolsó réteg pedig a 15 mm vastag Comfortmat Softwave Expert, amelyet már a tető második rétegében is alkalmaztunk. Alatta azonban még Comfortmat Cobra anyaggal láttuk el a műanyagot. A rugalmas, alakmemóriás habot a műanyag ajtóborításra ragasztjuk, hogy megakadályozzuk a műanyagok, de a huzalok és más alkatrészek csikorgását és nyikorgását az ajtó belsejében, és emellett csökkenti a zajt ebben a területben. A klasszikus Soft Wave anyaggal ellentétben ez a türkizkék változat sűrűbb és hatékonyabb poliuretán habból készül, amely még magasabb szintre emeli az ajtók hangszigetelését. Ugyanezt az eljárást alkalmazzuk a hátsó ajtóknál is.
Nem feledkezünk meg a motorháztetőről sem, amelyre az első rétegként ismét könnyű, rezgéscsillapító Comfortmat D2 anyagot alkalmazunk. Ezzel megerősítjük a motorháztetőt, megakadályozzuk a rezgések átterjedését a jármű többi részébe, és eltűnik a motorháztető bezárásakor jellemző fémes hang is. Az eredeti motorháztető burkolatra ezután hang- és hőszigetelő Comfortmat Vision anyagot alkalmazunk, amely csökkenti a motor zaját, miközben megőrzi a motorterület eredeti megjelenését.
A torpedó hangszigetelése is érdekes eredményeket hozhat. Az ablaktörlők erős légturbulenciát okoznak, és a szélvédő alsó széle alatt gyakran nagy a tér. Itt barlanghatás keletkezik, közvetlenül a belső tér közelében. A torpedó hangszigetelésének második oka a motor zajának csökkentése. Először hagyományosan rezgéscsillapító anyagot alkalmazunk, konkrétan Comfortmat Viper-t, amely kiszűri a motor erős rezgéseit.
Második rétegként leggyakrabban a Comfortmat Neoprene hangszigetelő anyagot alkalmazzuk, több okból is. A megfelelő hangszigetelés mellett ez az anyag teljes vízállóságot is biztosít, ami ebben a területen elengedhetetlen. Mivel a torpedó gyakran rácsos, az anyag fekete színe ideális a diszkrét alkalmazáshoz.









