Fiókom

ESB Audio - high-end hangszórók Olaszországból

Most már a több mint 50 éves múlttal büszkélkedő olasz ESB Audio gyártó termékeit is megvásárolhatja. Eredetileg az ESB otthoni hangosításra szánt csúcskategóriás hangszórórendszerek gyártásával foglalkozott, amelyek hosszú évtizedekig a világ csúcstermékei közé tartoztak. A gazdag múlt és a hatalmas tapasztalat eredményeként született meg a jelenlegi autós hangszórók portfóliója, amely nemcsak lenyűgöző hangzásával, hanem az exkluzív anyagok használatával és a tökéletes kivitelezéssel is lenyűgöz. A kínálat több modellcsaládot tartalmaz, élén a szuper high-end Diecimila háromutas rendszerrel, amely vitathatatlanul a legfejlettebb technológiailag legdrágább és legfejlettebb autós hangszóró a mai piacon. Tudjon meg többet az ESB Audio márkáról legfrissebb híreinkben.

ESB audio a múlttól jelenig

Az ESB Audio története 1972-ig nyúlik vissza, amikor az olasz márka hivatalosan is megalakult. Az ESB audio a 19. század második felének egyik leghíresebb hangszórógyártója, gazdag története során számos innovatív technológiát és számos csúcskategóriás otthoni audio terméket dobott piacra, amelyek világszerte hatalmas sikert arattak. Az ESB hangszórórendszerei még a kor vezető amerikai gyártóit, például az Acoustic Research-t és a JBL-t is felülmúlták, és új mércét állítottak fel a hangminőség terén. Az ESB gyorsan reagált a nagy keresletre, és 1978-ban új, 14 000 m² alapterületű központot építettek. A szupermodern, az akkori idők talán legnagyobb visszhangmentes kamrájával rendelkező központ üzembe helyezésének köszönhetően a termelékenység gyorsan napi ezer hangszóróra nőtt. A termelés szédületes növekedése azonban a minőség és az új technológiák fejlesztésének ugyanilyen fontos növekedésével járt együtt. A megszerzett tapasztalatok alapján 1984-ben az ESB mérnökei kutatásokat kezdtek a hangzás autóipari környezetben történő optimalizálására, majd két évvel később megkezdték az első autóba épített hangszórók gyártását. A nagy sikernek köszönhetően az ESB egyre inkább az autóiparra és annak kihívásaira kezdett összpontosítani. A Car Audio kezdett a kor jelenségévé válni, és 2005-ben az ESB székhelyén, Apriliában megalapították a kizárólag a járműhangrendszerekkel foglalkozó iskolát. Ekkor született meg a végső döntés is, hogy kilépünk az otthoni audio világából, és kizárólag a járműhangzásra koncentrálunk. Ha érdekli a gyártó kiterjedt története, a hivatalos weboldalon minden fontos történelmi mérföldkő elolvasható, de cikkünkben megemlítünk még néhány érdekességet a márka történetéből. Ma az ESB az olasz Apex Group cégcsoport alá tartozik, az amerikai Zapco audiophile erősítők és DSP processzorok gyártójával együtt. Kíváncsi vagy, hogy a jövőben új ESB otthoni hangszórók kerülnek-e piacra? Az alapító Vincenzo Biasella szerint valószínű, de ehhez egy olyan innovatív és forradalmi projektre lesz szükség, mint az akkori Series 7. És bennfentes információink szerint erre valóban hamarosan sor kerül!

A márka történelmi mérföldkövei - fázisstabilitás-kutatás és UMA egység 

Az ESB gazdag története során számos forradalmi technológiával büszkélkedhet, amelyek nagy sikert arattak, és megalapozták a jelenkort. A fázisstabilitás kutatása és az UMA nevű kétsávos egység megalkotása az ESB legfontosabb történelmi mérföldkövei közé tartozik. Az 1970-es évek elejéig gyakorlatilag a világ összes hangszórógyártója a hangszórókat a tervezési logika, nem pedig az akusztika alapján helyezte el a dobozaiban. Csak a magassugárzónak a közép- vagy mélysugárzó feletti elhelyezését vették figyelembe. Aztán valaki úgy döntött, hogy jobb, ha a hangszórókat fázisban helyezik el, és az akusztikai középpontokat úgy igazítják, hogy azok egyenlő távolságra legyenek a hallgatói pozíciótól. Nem számított, hogy az összes hangszóró ugyanabban a síkban van-e. Függőlegesen és vízszintesen is. Az ESB elkezdett foglalkozni ezzel a kérdéssel, és úgy döntött, hogy kiterjedt kutatásokat végez a fázisstabilitásról. Végül olyan következtetésekre jutottak a hangvisszaadással és a hanghűséggel kapcsolatban, amelyeket később talán az összes akkori vezető hangszóró gyártó átvett. A kutatás első eredményei között szerepelt az a felfedezés, hogy a hangszórók középpontjainak a hallgatói pozíciótól való egyenlő távolsága nem kritikus a basszus hangszóró esetében, és minimális hatással van a középsugárzó és a magas hangszóró csatolására. Ezért az egyes hangszórók különböző síkokban való elhelyezése értelmetlen. Az ilyen hangszórók az ESB kutatása után gyorsan eltűntek a világpiacról. Egy másik fontos pont az a felismerés volt, hogy a magas- és középsugárzó hangszórók középpontjainak függőleges vonalban kell elhelyezkedniük, ugyanakkor e hangszórók elhelyezésének aszimmetrikusnak kell lennie a hangszóróház középvonalához képest. A magas- és középsugárzónak a lehető legközelebb kell lennie egymáshoz a frekvencia tekintetében is, ahol metszik egymást. Így született meg az UMA egység (Unit Medium High), amely egyszer és mindenkorra megváltoztatta az ESB hangszórók tervezését és felépítését. Ismét bővebb információt a gyártó hivatalos honlapján olvashat. Az ESB több évtized után is hű maradt ehhez a koncepcióhoz, amely otthoni és autós hangrendszerekhez egyaránt alkalmas. A 8000-es sorozat zászlóshajó hangszórója (Otomila) még a tekintélyes EISA szervezet díját is kiérdemelte, mint az autós hangszórók kategóriájának legjobb terméke.

DSR mint az első lépés a mai DSP processzorok felé

Az UMA egységgel együtt az ESB új diskurzust indított a hangszórók környezetbe való elhelyezésének és az optimális hallgatási pozíciónak a problémájáról is. A következő néhány év során folytatott viták és kísérletek végül a DSR projekthez vezettek. A DSR (Distributed Spectrum Radiation) rendszer lehetővé teszi a tökéletes hangzás elérését még akkor is, ha a hangszórókat nem az optimális pozícióban hallgatja. Ez a rendszer először a mára már legendássá vált ESB Series 7 hangszórókkal mutatkozott be, egy olyan hangszórósorozattal, amelyet azzal a kizárólagos céllal terveztek és gyártottak, hogy bármilyen zenei műfajban és bármilyen környezetben a legmagasabb minőségű hallgatási élményt nyújtsa. A hangzási jellemzők abszolút kivételesek voltak, természetes színvilággal, hatalmas dinamikai kapacitással és magas hatásfokkal párosulva. Doug Sax, a neves hangmérnök és többszörös Grammy-díjas hangmérnök, aki a The Doors, a Pink Floyd és Bob Dylan számos világhírű albumát rögzítette, az Absolute Sound magazin számára a következő szavakkal írt kritikát ezekről a hangszórókról. "Nem is emlékszem, mikor hallgattam utoljára ilyen teljes értékű művet. Az eredmény lenyűgöző, messze túl a hangzás pontosságán. Koherens, szórakoztató és élénk hangszerek, térbeliség, a zene és az érzelmek összjátéka. Soha nem hallottam még olyan hangszórókat, amelyek képesek lennének ilyen tágas hangzást létrehozni, mint ez az olasz csoda." És ez az eredmény a DSR rendszer, amely ma, több mint 30 évvel később is innovatív és egyedülálló koncepció, amelynek megvalósítása segített az ESB-nek abban, hogy megkérdőjelezhetetlen hírnevet szerezzen magának, mint minden idők egyik legjobb hangszórógyártója. A DSR után az ESB elkezdett azon gondolkodni, hogyan fejlessze tovább a hangszórók optimális elhelyezésének tervezését, és hogyan korrigálja a hangszórók válaszát az akusztikának és a környezetnek megfelelően, amelyben elhelyezték őket. A hangzást bármilyen környezethez igazító változtatásokhoz az akkor rendelkezésre álló analóg berendezéseken kívüli jelfeldolgozásra lett volna szükség. A digitális térben történő módosításokhoz pedig olyan számítási teljesítményre lett volna szükség, amely akkoriban nem állt rendelkezésre. Ez a 2000-es évek elején megváltozott, de a gyártási költségek túl magasak voltak ahhoz, hogy a befektetés megtérüljön. Így az ESB hasonló sorsra jutott, mint más neves gyártók, például az Acoustic Research, a KLH és a JBL, akik bezárták gyáraikat, vagy konglomerátumok vásárolták fel őket. Miközben azonban az ESB bezárta a drága otthoni hangszórók gyártására szolgáló gyárát, továbbra is gyártott autóipari hangszórókat olyan rendszerekkel, amelyek ugyanazt a technológiát, sőt gyakran ugyanazokat a hangsugárzókat használták, amelyeket a híres 7 széria otthoni hangszórókhoz fejlesztettek ki.

A DSR-től a DSP-ig - hogyan látja az ESB Audio a járműrendszerek jövőjét?

A DSR-rel ellátott 7-es sorozatú hangszórók megjelenése után az ESB mérnökei elkezdtek gondolkodni a hanghűség következő lépésén. Úgy döntöttek, hogy az utolsó akadályok leküzdése lesz ez a fontos lépés. Először is nagyobb hangszínpadot kellene létrehozni egy szélesebb hallgatási területen, majd elérni, hogy minden egyes hangszóró megfelelően illeszkedjen ahhoz az adott környezethez, amelyben elhelyezték. Addig valójában ezek a problémák még mindig megoldatlanok, és a megoldás a hangszórók helyzetének változtatásával történő próbálgatás, ami általában amúgy sem vezet kielégítő eredményre. A kérdés nyilvánvalóan összetett, és két irányból kell beavatkozni. Először is, a hangszórókat a lehető legjobban hozzá kell igazítani a környezethez, majd a környezetet a hangszóró sajátos jellemzőihez. Az ESB célja tehát a hangszórók viselkedésének megváltoztatása volt, a szint, a fázis és a késleltetés korrigálása, a környezeti anomáliák kompenzálására tett kísérletként. A szint hasonló ahhoz, ami a modern zajszűrő fejhallgatókban történik (az eltávolítani kívánt hanggal azonos hangot produkál, de fázisellentétben, ami zéró zajt eredményez). A hangszóróban a környezetből észlelt túlzott frekvenciákkal ellentétes előjelű szint beállítása lineáris válaszgörbét eredményezhet. Emellett a szint és a késleltetés beállítása ugyanolyan hatékony bizonyos frekvenciák nem kívánt visszaverődéseinek és állóhullámainak eltávolítására vagy korrigálására... de mint említettük, a helyzet összetett, és soha nem lesz 100%-ban megoldható. De minden hangszórógyártó cég felelőssége, hogy mindent megtegyen e problémák megoldása érdekében. Az ezzel kapcsolatos összes szükséges megfontolás mellett a projektet annak idején elvetették, mert biztos volt, hogy a hangszórók megfelelő szintjeinek, fázisának és késleltetésének eléréséhez szükséges elemzés és számítások bonyolultsága olyan technológiákat igényel, amelyek akkoriban nem álltak rendelkezésre. A 2000-es évek elején azonban egyre nagyobb teljesítményű processzorok kezdtek megjelenni, amelyek számos akusztikai problémát meg tudtak oldani hasonlóan fejlett algoritmusokkal és szoftverekkel. Olyannyira, hogy a szűkös autóbelsőkben történő hangosításra egyre tömegesebben alkalmazták egészen napjainkig, és ma már úgy tűnik, hogy ez az egyetlen módja annak, hogy gyorsan és kielégítően telepítsünk hangszórókat egy autóba. Kielégítő, de nem rendkívüli. Korlátlan kapcsolási lehetőségek (az egyes hangszórók használati frekvenciájának megválasztása), frekvenciaválasz-kiegyenlítés, jelkésleltetés és fázisszabályozás mind-mind együttesen jó hangzást biztosítanak egy helyen. De csak egy helyen, és ez nem elég, hiszen legalább négy pontnak kell teljesülnie a jó eredményhez. A DSR-rendszerrel ellátott 7-es sorozatú hangszórók lehetővé tették ezt az otthoni hangrendszerek számára. Most tehát az ESB kutatásai tovább folytatódnak, hogy a DSP-t a DSR tömb koncepcióval kombinálva olyan elektroakusztikus rendszert hozzon létre, amely mind a négy hallgatási pozícióban koncerthangzást biztosít a járműben. Természetesen, amit egy autóban elérhetünk, az bármely más környezetben is értéket képvisel, mivel csak az elektronikára és a hangszórókra hatunk, nem pedig a környezetre, amelyben az audiorendszer található. Ennek az eredménynek az eléréséhez az elektronikai mérnököknek együtt kell működniük az akusztikai mérnökökkel egy projektben. Mivel ez nem gyakran fordul elő a HiFi világában, talán itt az ideje. Az ESB pedig úgy véli, hogy a csúcskategóriás erősítők, a hangszórók és az új digitális feldolgozási technológia megfelelő kombinációja valóban kivételes hangélményt teremthet.

Az ESB Audio hangszórókínálata

Bár az ESB Audio otthoni hangrendszerekbe szánt hangszóróinak látványos visszatérése gyorsan közeledik, az ESB jelenleg kizárólag a járműhangrendszerekkel foglalkozik. Ezért most teljes körűen átnézzük a jelenlegi autós audio termékeket is, ami a mi fő szakterületünk is. Az ESB jelenleg összesen 8 hangszóró modellcsaládot kínál, amelyek között alap- és csúcskategóriás autós hangrendszerek egyaránt megtalálhatóak, élükön az audiofil Diecimila termékcsaláddal, amely a legjobb hangminőséget és valószínűleg a legdrágább autós hangszórókat képviseli napjainkban. Még a belépő szintű termékcsalád is magas hangminőséggel büszkélkedhet az árához képest, bár a dizájnra nincs tekintettel. De mivel a szó szoros értelmében olasz cégről van szó, a design és persze a hangzás minden magasabb szériával egyre magasabb színvonalúvá válik. A speciális OEM megoldások rajongóinak még az ESB is kínál speciális hangszórókat a BMW, az Audi és hamarosan a Mercedes-Benz, a VW és sok más gyártó számára. És ez egy dologgal biztos - jobb minőségű OEM hangszórókat nem talál a piacon. Az alábbiakban megtekintheti az egyes szériák bontását:
  • 1000 - egy teljesen újalap szintű termékcsalád 2022-es évre, amely nem a dizájnról, hanem pusztán a tipikus ESB hangzásról szól.
  • 2000 - fejlett technológiával rendelkező hangszórók, amelyek lehetővé teszik, hogy élethű, kiváló minőségű hangzást hallgasson autójában.
  • 3000 - izgalmas technológiák, mint például az üvegszál-erősítésű ABS kosár és az exkluzív Torcon® szövetből készült magas hangszórók. 
  • 5000 - elegancia, dizájn és csúcskategóriás anyagok, élükön a carbonnal, amely az összes hangszóró membránját uralja.
  • 6000 - az OEM-specifikus hangszóróknak szánt termékcsalád. Eltéveszthetetlen ismertetőjegye a Ferrari-piros szín és a kiváló hangzás.
  • 8000 - fényűző design, rendkívüli zeneiség és a legújabb technológia. Ez az EISA által is díjazott Ottomila sorozat.
  • 9000 -  egy csúcskategóriás hangszórósorozat, amelynek háromutas rendszere minden idők egyik legfejlettebb technológiájú hangszórója. 
  • 10000 - egy audiofil háromsávos rendszer, amely napjainkban a technológiai fejlődés és innováció legmagasabb szintjét képviseli.

2000-es sorozat - referenciatermékek a kategóriájukban

A 2000-es sorozat (Duemila) már olyan fejlett technológiákat tartalmaz, amelyek lehetővé teszik, hogy valódi, kiváló minőségű hangzást hallgasson autójában. Az ESB otthoni hangrendszerek terén szerzett összes tudását és tapasztalatát átültette ezekbe a különleges komponensekbe, hogy maximális hangteljesítményt, sávszélességet, dinamikus választ és a hangzás részleteinek valósághűbb reprodukcióját érje el. Különösen a 2000-es sorozat tűnik ki a nagyszerű hangzás, a nagy teljesítmény és az egyszerű telepítés miatt. Az üvegszál-erősítésű ABS műanyag kosarat úgy tervezték, hogy maximális torziós merevséget érjen el, miközben minimális ellenállást nyújt a membránon keresztül a hátsó oldalról a membránra kényszerített levegő áthaladásának. Amellett, hogy kevésbé érzékeny a hőingadozásra, a felhasznált anyag rezonanciamentes is. Ezenkívül az ABS-váz jobb rögzítési nyomatékot tesz lehetővé, mint a tipikus préselt acélkeretek, és biztosítja, hogy a hangtekercs a mágneses mezőben jól középen maradjon. Az öntött papírmembrán a legjobb egyensúlyt biztosítja a teljesítmény, a tartósság és a stabilitás között, magas belső csillapítási tényezővel, ami alacsony torzítást tesz lehetővé. A magassugárzó kalotája fenolgyantával impregnált selyemszövetből készül. Egy speciális mágneses olaj elnyeli a nem kívánt rezgéseket, és javítja a hőcserét is a hangtekercs és a fémtest között, kiváló teljesítményt biztosítva a hangszórónak. A hangszórók célja többek között az egyszerű telepítés, ezért a kábelbe integrált fordulót is találsz. A Duemila modellkínálatában több subwoofer is újdonság, és hamarosan bemutatásra kerülnek a luxus bőrrel borított hangszekrénybe épített subwooferek is.

3000 Series - a kutatás a legmagasabb szinten

Az ESB 3000 Series (Tremila) hangszórórendszer kifejlesztése és összeállítása a legmagasabb szintű anyagkutatás és mérnöki munka iránti erős elkötelezettséggel történt. Az üvegszál-erősítésű ABS műanyag kosarat úgy tervezték, hogy maximális torziós merevséget érjen el, ugyanakkor minimális ellenállást biztosítson a membrán által a hátoldaláról kiszorított levegő áthaladásának. Ugyanilyen fontos ennek az alkatrésznek a csillapítása, mivel a fémkosarak gyakran hajlamosak rezonálni, és ez jelentősen megváltoztatja a hangszóró hangzásbeli végeredményét. A vízálló préselt papírmembrán a legjobb kombinációja a könnyűségnek, a merevségnek és a membránnak a nem kívánt rezgések csillapítására való képességének. Minden középbasszus hangszóró Y-35-ös minőségű ferritmágneses motorral van felszerelve, amely a hagyományos "standard" ferritmágneseknél lényegesen nagyobb teljesítményt nyújt. A 3000-es sorozatú magas hangszórók Torcon®-ból készülnek, egy exkluzív, nem szőtt PPS (polifenilén-szulfid) szövetből, nagy teljesítményű szálakkal, amely kiváló hőállósággal, könnyű súllyal, kiváló öncsillapítással és rezonáns frekvenciaválasztással rendelkezik a hallható tartományban. Az eredmény egy nagyon sima és átlátszó, maximális részletességgel rendelkező magashangszóró hangzás. A hangtekercs kiváló szellőzéssel rendelkezik, rezonanciaellenes kamrákkal, és egy speciális folyékony vasalapú olajjal van csillapítva. A Tremila sorozatban két- és háromutas komponensrendszereket, valamint speciális átalakítható és széles sávú hangszórókat talál. A legérdekesebbek közül a következőket választjuk ki:

5000-es sorozat - elegancia és technológia

Az 5000 (Cinquemila) projekt filozófiája egy rendkívül magas dinamikai válaszidejű hangszórórendszer létrehozása volt a kiváló minőségű, valósághűbb megjelenítésű hangvisszaadás érdekében. Ennek eléréséhez elengedhetetlen volt a hangszóró mozgó részének könnyedségének és gyorsaságának biztosítása a mozgásokban és azok hirtelen változásaiban. Ez különösen igaz nagy teljesítményszinteknél, amikor erősítőhöz csatlakoztatjuk. Ezért is használtak exkluzív anyagokat a Cinquemila sorozathoz, hogy lehetővé tegyék az ESB mérnökének a kiváló hangminőségre vonatkozó magas követelményeit. Első pillantásra megragadja a tekintetet a gyönyörű kompozit középmembrán, amely szerves polimer mátrix által összekötött rövid szálakból áll. A PMC (polimer mátrixú kompozit) előnyei közé tartozik a könnyű súly, a nagy merevség és a szilárdság az erősítéseik irányában. A membránt mégis szénszállal erősítették meg a kivételes merevség és a nagyon kis súly kombinációja érdekében. Hasonlóan fényűző a nyolcgerendás hangszórókosár, amely ABS műanyagból készült, és további megerősítésére szénszálat használtak. Ezek az anyagok kiváló rezonancia-ellenállást tesznek lehetővé, az egyedi vázkialakítás pedig nagy szerkezeti és torziós merevséget biztosít. Nagy figyelmet fordítottak a szellőzésre és az erős mágnesekre is. A magas- és középsugárzók membránja PMC kompozit anyagból készült, amelyet szénszállal is megerősítettek. Ez biztosítja a membrán kiváló merevségét és ugyanakkor nagyon kis súlyát. A legmagasabb minőségű neodímium mágnes csökkenti a mágneses veszteségeket magas hőmérsékleten, és több energiát koncentrál kis helyen. Az 5000-es sorozathoz egy egyedülálló UMA egység is elérhető, amely egy magas- és egy középsugárzót is tartalmaz. Ez a különleges és exkluzív komponensű meghajtó az 1970-es években született koncepció, amelynek célja, hogy a közép- és a magassugárzó meghajtókat egyetlen virtuális pontba koncentrálja. Ez minimálisra csökkenti a fáziskésleltetést és a szabálytalanságokat az átmeneti ponton.  Az eredmény olyan csúcskategóriás két- és háromsávos rendszerek, amelyeket nehéz lesz túlszárnyalni az adott árkategóriában.

8000-es sorozat - a tökéletességig emelve

A 8000-es sorozat (Ottomila) az otthoni hangrendszerek esetében a mára legendássá vált 7000-es sorozat közvetlen örökösének tekinthető. A cél az volt, hogy ezt a kivételes hangszórósorozatot a legújabb technológia és a ma elérhető legjobb anyagok felhasználásával újraalkossuk. Az ilyen típusú rendszer kifejlesztésének kulcsa az autókban az volt, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki az akkori hangszórók rendkívüli zeneiségéből. A 8000-es sorozatnál minden részletre a legnagyobb gondossággal ügyeltek, az anyagválasztástól, a kosarak felépítésétől és kivitelétől kezdve a mágnes- és tekercsszellőző rendszerekig. Az ESB mindent továbbfejlesztett, amit korábban lehetetlennek gondoltak, és biztosak abban, hogy megteremtették az alapot az elkövetkező évtizedek sikeréhez. Nos, ítélje meg ön is. Talán az első dolog, amit azonnal észrevesz, az a középsugárzók egészen kivételes megjelenése és kivitelezése. Az alumíniumötvözetből készült kosár teljesen CNC megmunkálással készült. Ez egy nagyon merev kosárszerkezetet eredményez, gyakorlatilag nulla tűréshatárral a következetes teljesítmény és a hangtekercsről a membránra történő maximális energiaátvitel érdekében. Ez a megnövekedett hatékonysággal jár az alacsony tartományban és a rezonanciák hiányával a közép- és magas tartományban. A tömörítetlen papírmembrán, valamint a porvédő a legjobb kompromisszumot képviseli a csillapítás és a merevség között a rendkívül természetes hangzás érdekében, színeződés és változás nélkül. A víztaszító kivitel a zord környezetben való alkalmazásra is alkalmas. A gyönyörű magas hangszórók sem maradnak el a mélyközéphangszórók mögött. A test alumínium és sárgaréz ötvözetből készült, és szintén teljes egészében CNC megmunkálással készült. Ez egy nagyon merev szerkezetet eredményez, gyakorlatilag nulla tűréshatárral, ami a teljesítmény konzisztenciájának és a maximális lineáris reprodukciónak kedvez, rezgések és rezonanciák nélkül. A 8000-es sorozatú magassugárzók Torcon®-ból készülnek, egy exkluzív, nem szőtt, nagy teljesítményű PPS (polifenilén-szulfid) szövetből, amely kiváló hőállósággal, kis súllyal, kiváló öncsillapítással és rezonáns frekvenciamenettel rendelkezik a hallható tartományban. Az abszolút luxus fa és üveg kombinált csomagolás is meglepi Önt. Mindent egybevetve, ezek kompromisszumok nélküli high-end hangszórók, amelyek a legigényesebb ügyfeleket is kielégítik.

9000-es sorozat - high-end a legfejlettebb technológiákkal

Az ESB 9000 sorozatú (Novemila) hangszórók a valaha gyártott legfejlettebb technológiájú autós hangszórók közé tartoznak. És egyben az egyik legelegánsabbak is! A technológia és a dizájn új és szokatlan esztétikában egyesül, köszönhetően a magashangszóró membrán körüli rendkívüli virágos formának, valamint a mély- és középsugárzó hangszórókosarakon is. De ez a fényűző dizájn nem csak esztétikai szempontból született. Az innováció kifejeződése, amely lehetővé teszi, hogy a magashangszórók széleinél kevésbé legyen hangsúlyos az akusztikai fénytörés, és alkalmazkodik a hangszórók kialakításához. Ennek analógiáját a legújabb repülőgépek új Rolls-Royce motorjaiban találhatjuk meg, amelyeknek ugyanilyen formájú a hátulsó éle. Pontosan ott, ahol a levegő kilép és a fő turbulenciát okozza. Az új kialakítással ezek a motorok jelentős előnyöket értek el, például 10 dB-rel csökkentették az utastér zajszintjét, miközben 10%-kal csökkentették az üzemanyag-fogyasztást. Ez azonban nem csak véletlen hasonlóság. Mind az ESB csúcskategóriás hangszórók, mind a Rolls-Royce motorok tervezése ugyanazon az alapfeltevésen alapul, nevezetesen a nemkívánatos hangjellemzők csökkentésén a hangszórók, illetve a motorok peremén. Valószínűleg először a gyönyörű magassugárzó-kialakítást veszi észre. Ez azonban nem csupán az olasz esztétika kifejeződése, hanem saját érdemei is vannak. A "pillangó kialakítás" tökéletes méretstabilitást tesz lehetővé, és biztosítja az összes alkatrész tökéletes illesztését nagyon kis tűréshatárokkal, csökkentve a torzítást és javítva a teljesítményt. A magassugárzó elülső részének különleges formája javítja az oldalirányú reprodukciót, csökkenti az autóablakokról történő visszaverődést, és ideális feltételeket teremt a szélesebb hallgatási szöghöz. A membrán könnyű, félig átlátszó selyemből készült, amely a könnyűség és az erősség tökéletes kombinációja, és ma vitathatatlanul a legmegfelelőbb anyag a rendkívül valósághű zenei reprodukcióhoz. A mélyközép- és középsugárzók gyönyörű kosara sem marad el. Ez alumíniumötvözetből készült, ami rendkívül merevvé teszi, és maximális stabilitást biztosít a hangszóró minden mozgó alkatrésze számára. Ugyanakkor a kosár nagyon "nyitott" is, hogy a membrán hátuljáról érkező nyomás zökkenőmentesen áthaladhasson rajta. Ez egyenletes nyomást biztosít a membrán mindkét oldalán, és csökkenti a torzítást és a torzítást. A hangszórók gyönyörű membránja valódi szövött szénszálból készült, amelyet epoxigyantával tovább erősítettek. A tiszta NBR membránfelfüggesztés különleges kialakítása tökéletesen és simán folytatja a membrán formáját, amely követi a kosár kialakítását. A tökéletes csatlakozás kiküszöböli a membrán nem kívánt rezonanciáit és deformációit. Még a membránon belüli hanghullámok is sokkal jobban szétoszlanak, mint a hagyományos felfüggesztésnél.

10000 sorozat - szuper high-end kompromisszumok nélkül

Egy kis élvezet a végére. Diecimila, szuper high-end kézzel készített komponens hangszórók, amelyek napjainkban a technológiai fejlődés és innováció legmagasabb szintjét képviselik. Talán a világ legdrágább autós hangszórói? A hihetetlen 6 045 000 Ft árc is erre utal. A 10000-es csúcsmodell minden gazdasági, tervezési és technológiai megkötés figyelembevétele nélkül lett megtervezve, hogy abszolút hangzásbeli tisztaságot érjen el a zenei reprodukcióban. Az ESB Audio kutatási és fejlesztési laboratóriuma teljes ellenőrzést kapott a hangszórók minden jellemzője és paramétere felett, így ezek a csodálatos termékek a sok csúcskategóriás hangszórógyártónak jellemző kompromisszumok nélkül készülhettek el. A gyártási folyamat során kompromisszumok nélküli tulajdonságokkal rendelkező exkluzív anyagokat használtak egyetlen cél elérése érdekében. Ez pedig nem volt szerényebb annál, minthogy megalkossuk a végső háromutas rendszert, amely korlátok nélkül, abszolút hangminőséget biztosít a hallgató számára. Bemutatkozik az ESB Audio Diecimila, a hangszórók, amelyek a hangtisztaság, a zene és a művészet szeretetéért készültek.

A berillium-feldolgozási technológia fejlődése, a speciális nagyméretű membrán geometriai formájának intenzív tanulmányozása, amely egy egy darabból álló felfüggesztést és az innovatív ESB MT-1 motorrendszert tartalmaz, vezetett ezen audiofil hangszórók kifejlesztéséhez. Az ESB Audio 10.TB egy olyan magassugárzó, amely lényegesen szélesebb hangtartományt, alacsonyabb torzítást, jobb teljesítményt és nagyobb hatékonyságot kínál, mint bármely más, ma a piacon kapható magassugárzó. Egy hatalmas és kiváló minőségű neodímium mágnest kombináltak egy nagyon nagy mágneses permeabilitású anyagból készült poláris részekkel. Ez egyedülálló mágneses fluxusú, tökéletesen lineáris és szimmetrikus mezőt hoz létre. Ez azt jelenti, hogy a magassugárzó finom hangtekercse mindig ugyanolyan mágneses térerősségű lesz az útjának bármely pontján, ami nagymértékben csökkenti a torzítást és növeli a magassugárzó tartományának legalacsonyabb frekvenciáinak reprodukálására való képességet. A magashangszóró összes alkatrésze kifinomult precíziós vezérlőgépekkel készült, hogy az összeszerelés pontosságát és így a hangtekercs és a mágnes közötti centrálást más magashangszórókhoz képest elképzelhetetlen tűréshatárokkal biztosítsák. Az eredmény abszolút precizitásnak nevezhető, ami egyetlen műanyag alkatrészeket használó magassugárzó esetében sem lehetséges. Gondos tanulmányt szenteltek a motorszerelvény központi részének fejlesztésére is, ahol egy innovatív kialakítással sikerült kiküszöbölni a levegő összenyomódási jelenségeit a nagyon vékony berillium membrán alatt. Ez az elrendezés megakadályozza a membrán bármilyen deformációját, aminek nyilvánvaló előnye a kisebb torzítás. A magassugárzó membrán által keltett hátsó akusztikus hullámok csillapítása érdekében egy karbon alsó részt terveztek, amelynek speciális exponenciális alakja kioltja ezeket a hullámokat, majd a munkát egy speciális akusztikusan elnyelő anyag teszi teljessé.

A basszus hangszóró membránja a világon elsőként használ tiszta szén nanocsövekből készült dupla szénszálas héjat. A 45°-os szögben keresztezett kettős héj választása lehetővé teszi a feszültségeloszlást a nanocsövek tengelye mentén, ami egy rendkívül könnyű membránt eredményez, amely olyan merevséggel és alakíthatatlansággal rendelkezik, amilyet még soha egyetlen hangsugárzóban sem értek el a történelem során. A félgömb alakú membrán teljesen egy darabból készült, még a hagyományos porvédő használata nélkül is. Ez a módszer, a felfüggesztés hátsó felületre ragasztásával és a membránnak a felfüggesztéssel való kapcsolódási ponton messze túlnyúló meghosszabbításával együtt, elkerüli a klasszikus, bármely más mélysugárzónál előforduló szakadásokat, és teljesen semleges és hű hangvisszaadást biztosít. A membrán merevsége, amely egyébként sokkal nagyobb, mint sok fémé, a kiváló belső csillapítással együtt tökéletes "dugattyú" hatást garantál, ahol a teljesítmény nem változik a frekvenciával, és minimálisra csökkenti a belső rezgések okozta torzítást. A lejátszás sebessége a tranziensek során elképesztő és nehezen összehasonlítható. A mozgó tekercset és a membránt egy széngyűrű köti össze, amelynek különleges alakja nagy érintkezési felületet biztosít mind a tekercs, mind a membrán oldalán. Ez garantálja a tökéletes energiaátvitelt a tekercsről a membránra veszteségek és mindenekelőtt koncentrált erőfeszítés nélkül. Általában ezt a fontos érintkezési pontot, ahol a rezgő tekercs által felszabaduló összes energia átkerül a membránra, egy egyszerű ragasztott gyűrűvel hozzák létre. Ez nem garantálja az állandó pontosságú reprodukálhatóságot, de mindenekelőtt a kis méret miatt az összes erőkifejtést egy kis területre koncentrálja, ami feszültséget okoz az alkatrészekben, és a hang deformációját és torzulását eredményezi. A hangszer testében lévő rezonanciák a hangszer karakterének és minőségének meghatározásához elengedhetetlenül szükségesek. Egy hangszóróban azonban ennek az ellenkezője igaz. A hangszóró kosarában lévő rezonanciák a hangszíneződés jelentős okozói. Az ESB K+F részlege sok időt fordított olyan anyagok kifejlesztésére, amelyek kiegyensúlyozottan biztosítják az ideális kosár súlyát, merevségét és csillapítását. A végeredményt alumínium és szénszál keverékéből hozták létre. Bár az alumínium rendkívüli merevséggel rendelkezik, van egy negatív tulajdonsága, mégpedig az, hogy nem rendelkezik különösebb csillapítással. Ezért az ESB a repülőgépiparban használt kiváló minőségű alumíniumot (Avional) szénszállal és nagy vastagsággal kombinálta, így a kosár gyakorlatilag inert lett. Nincs érzékelhető színeződés, így a hangszórók maximális tisztasággal és dinamikával működnek. Bár nagyon költséges a megvalósítás, az alumínium használata az ESB hangszórókban létfontosságú szerepet játszik a vállalat filozófiájában.​​
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hozzászólások a cikkhez