Fiókom

Növeljük a járművek hangszigetelésének hatékonyságát!

Az orosz járműhangszigetelési piacvezető Comfortmat idén több új rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagot mutatott be, amelyek ismét a mai napig felülmúlhatatlan hangszigetelő képességet képviselik. Miután megismertük az új anyagokat és elvégeztük az első telepítéseket, úgy döntöttünk, hogy megváltoztatjuk az egész hangszigetelési koncepciónkat, és az új termékekkel jelentősen növeljük a hangszigetelés hatékonyságát a telepítéseinkben. Ebben a cikkben ismertetjük a főbb változásokat és bemutatjuk az új termékeket.

A padló és kerékjárat ívek hatékonyabb hagszigetelése

A padló és a kerékjárati ívek hangszigetelése abszolút döntő szerepet játszik az autó teljes hangszigetelésében, ezért a padlóra a legnagyobb figyelmet kell fordítani, és nagyon hatékony anyagokat kell választani. A padló rendkívül érzékeny nemcsak a zajra, hanem - nagy felülete miatt - a visszavert úthangok, a motor, a sebességváltó, a gumiabroncsok és a kipufogórendszer jelentős rezgéseire is. Ezért a hangszigetelés első rétegében gyakorlatilag nagy teljesítményű, legalább 3 mm vastagságú rezgéscsillapító anyagokat kell választani. Eddig a Premium termékcsalád Comfortmat rezgéscsillapító anyagaival dolgoztunk, konkrétan a Comfortmat Dark D3 3 mm vastagságú és 0,41 egységnyi akusztikai veszteségtényezővel (MLF), illetve a Comfortmat Dark D4 4 mm vastagságú és 0,49 egységnyi MLF-tényezővel. Ezeket a prémium kategóriás rezgéscsillapító anyagokat kis súlyuk, nagy hatékonyságuk és nem utolsósorban példás rugalmasságuk jellemzi, ami nagyszerűvé teszi az anyagot a munkavégzéshez. A padló és az aljzat azonban még hatékonyabb rezgéscsillapító anyagokat érdemel, és ezt sikerült elérnünk az új professzionális rezgéscsillapító anyagokkal, a 4 mm vastagságú, 0,60-as MLF értékű Comfortmat Atom és a még alacsonyabb, 3,5 mm vastagságú, de 0,63 egységgel magasabb MLF értékű Comfrotmat Extreme anyagokkal. Bár az akusztikai veszteségtényező növekedése papíron kicsinek tűnhet, a gyakorlatban ez a szám hatalmas, és az ilyen rezgéscsillapító anyag hatékonysága akár több mint 30%-kal magasabb. Ezáltal jelentősen csökken mind a rezgés, mind az ilyen területeken jellemző alacsony frekvenciájú zaj. Szeretnénk megemlíteni azt is, hogy a Cseh Köztársaságban a legtöbb konkurens hangszigetelő vállalat 2 mm vastagságú és legfeljebb 0,33 egységnyi MLF-értékű rezgéscsillapító anyagokat használ a padlók és aljzatok hangszigetelésekor. Ezek az értékek teljesen elégtelenek ezen a területen, és a padló hangszigetelési hatékonysága majdnem 50%-kal alacsonyabb, mint a mi megoldásunk esetében. És ez csak az első hangszigetelési réteg.

Új ipari kemence a rezgéscsillapító anyag felmelegítéséhez

A Comfortmat Atom és Extreme rezgéscsillapító anyagok nagy hatékonyságát ellensúlyozza, hogy ezeket az anyagokat körülbelül 55-60 fokra kell felmelegíteni. Fűtés nélkül gyakorlatilag lehetetlen az anyagokkal dolgozni, ezért választottuk a Dark termékcsalád rugalmas anyagait a hangszigeteléshez. Műhelyünket azonban most egy nagy ipari kemencével szereltük fel, amely akár 50 darab rezgésgátló anyagot is képes befogadni, és percek alatt a kívánt hőmérsékletre melegíteni. Ennek köszönhetően az új Expert sorozatú rezgéscsillapító anyagokkal könnyű dolgozni, és lehetővé tette számunkra, hogy jelentősen növeljük a hangszigetelésünk általános hatékonyságát. A felhordás után az anyag üzemi hőmérsékletre megszilárdul, és hatékonysága felülmúlhatatlan a hagyományos anyagokhoz képest. A Premium és Expert hangszigetelő csomagjainkban a padló és a hátsó kerékjárati ívek hangszigetelése során a Comfortmat Atom rezgéscsillapító anyagot választottuk. A továbbfejlesztett Premium Plus és Expert Plus csomagokban, amelyek célja a még nagyobb hatékonyság, mostantól Comfortmat Extreme is megtalálható ezeken a területeken. A felmelegedés után is nagyobb kihívás vele dolgozni, elvégre ez a leghatékonyabb rezgéscsillapító anyag ebben a vastagságban a világon, de nem bánjuk a nehezebb munkát, ha utána dicsérő véleményeket hallunk az ügyfelektől. A padló hangszigetelés hatékonyságának növelése egy másik előnnyel is jár: az első kerékjárati íveket már nem szükséges kívülről hangszigetelni. A padló felől a műszerfalig juthatunk, és ezt a területet olyan hatékonyan tudjuk hangszigetelni a megfelelő anyagok kombinációjával, hogy már nincs szükség arra, hogy az első kerékjárati íveknél kívülről is alkalmazzunk anyagokat, ahol szintén lényegesen kisebb területet kell alkalmazni. Ez súlyt és időt takarít meg, és lehetővé teszi számunkra, hogy alaposabban koncentráljunk a padló hangszigetelésére.

Comfortmat Raptor hangszigetelő anyag a szűk helyek hangszigetelésére

Eddig a járművek hangszigetelésének legnagyobb korlátjával olyan területeken küzdöttünk, ahol az alkalmazási terület korlátozott. Tipikus területek a hátsó ülések alatti terület, a csomagtartó alja és egyes járműveknél a padló. Gyakran kellett Comfortmat Vision hangszigetelő anyagot alkalmaznunk ezeken a területeken, ami bár meglepően hatékony a súlyához és rugalmasságához képest, a modern membránanyagok korában kevésbé érdekes megoldás. A membránanyagok közül legalább a Comfortmat Integrát lehetett volna használni, de a 6 mm-es vastagság és a súly miatt csökkentett hatékonyság nem mindig optimális megoldás. Ezért üdvözöltük a Comfortmat Raptor innovációját, a mindössze 4 mm vastagságú membránanyagot. A Raptor egy új generációs, 2 mm vastag membránból és egy ugyanilyen vastagságú hangszigetelő rétegből áll. Az eredmény egy akár 30 dB-es hangszigetelő képesség, ami egyben a leghatékonyabb hangszigetelő anyag ebben a vastagságban a piacon. Mit hoz a Raptor a létesítményeinkbe? Az első és legfontosabb, hogy a ma elérhető leghatékonyabb hangszigetelési lehetőségnek számító membránanyagokat a gépkocsi minden területén alkalmazni lehet. És természetesen ez lényegesen nagyobb általános hangszigetelési hatékonyságot eredményez. De ami még ennél is fontosabb, a 4 mm-es vastagság lehetővé teszi, hogy a belső térben teljesen simán összehajtható legyen, még az autó legszűkebb helyein is, például a hátsó ülések alatti területen. A Raptor a könnyű alkalmazhatósága, a könnyű súlya és a rikító narancssárga színe miatt is tetszett nekünk.

Comfortmat Titan a leghatékonyabb hangszigetelő anyag a piacon

Egy másik érdekes anyag, amelyet mostantól fogunk használni, nem más mint a a Comfortmat Titan anyag. Ahogy a neve is mutatja, nemcsak a gyártó portfóliójának leghatékonyabb anyaga, hanem a világ leghatékonyabb hangszigetelő anyaga is, köszönhetően annak, hogy 38 dB-ig képes szigetelni. Ezt a membránanyag egyedülálló összetétele teszi lehetővé, amely egy 4 mm vastag hangszigetelő rétegből és a legújabb generációs, szintén 4 mm vastag hangszigetelő membránból áll. Kizárólag a cseh piacra egy hasonló anyagot, a Comfortmat Titan Lite-ot is elkészíttettük, amely 1 mm-rel vékonyabb membránnal rendelkezik, egyébként minden marad a régiben. A membrán csökkentett vastagsága jelentősen kisebb súlyt és mégis páratlan, akár 36 dB-es hangszigetelő képességet tesz lehetővé. Mindkét anyagot a leghatékonyabb hangszigetelő csomagjainkban, a Premium Plus és az Expert Plus csomagokban fogjuk használni, és felváltják a korábban használt két Comfortmat Vision + Comfortmat Blockator anyag kombinációját. Ezért ezt a kombinációt már nem találja meg a telepítéseinkben. A Titan egyszerűbb és gyorsabb alkalmazást, alacsonyabb költségeket és mégis 3 dB-lel, illetve a Titan Lite esetében 1 dB-lel nagyobb hatékonyságot tesz lehetővé. Ha arra kíváncsi, hogy az újdonságok hogyan befolyásolják a hangszigetelés árát, számításaink és az első telepítések szerint a hangszigetelés árai nem fognak változni. Ez főként annak köszönhető, hogy a legtöbb anyagot a Comfortmat VIP-vásárlási árainak elérésével kedvezményesen tudtuk megvásárolni. Ügyfeleink hatalmas érdeklődésének is köszönhetően idén egész Európában a legnagyobb megrendelővé váltunk, és hazánkban, Oroszországban is a legnagyobbak közé tartozunk. Maga a Comfortmat Titan anyag is szerepet játszik, amelynek ára alacsonyabb, mint a két anyag kombinációja. Az új ügyfelek tehát lényegesen nagyobb hangszigetelési hatékonyságra számíthatnak változatlan áron.

Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hozzászólások a cikkhez