Fiókom

A Comfortmat újradefiniálta az autó hangszigetelését: az új Integra értékelése

Már 6 éve, hogy a Comfortmat bemutatta az első membrános (vagyis szendvicsszerű) anyagokat a járművek hangszigetelésének piacán, amelynek technológiáját többé-kevésbé késéssel más jelentős gyártók is átvették. Ezek a Comfortmat Integra, Blockshot és Skyline anyagok voltak, amelyek közül az első kettő most utódokat kapott. És úgy tűnik, hogy a Comfortmat ismét minden versenytársát maga mögé utasította. A piacra kerül a legkelendőbb hangszigetelő anyag, a Comfortmat Integra új generációja, amely forradalmi előrelépést ígér a hangszigetelés, a rezonancia teljes kiküszöbölése és a karosszéria mechanikai stabilizálása terén. Európában és természetesen Csehországban is elsőként volt lehetőségünk tesztelni ezt az anyagot és alaposan tanulmányozni annak műszaki tulajdonságait. A következő cikkben nemcsak a szerelési gyakorlat szempontjából írt véleményt talál, hanem a technológiai előnyök, a laboratóriumi eredmények és a jármű akusztikájára gyakorolt valós hatások részletes elemzését is. Ugyanez az innováció érte a Blockshotot is, amelyről legközelebb írunk.

Tervezés, konstrukció és új technológiák: Aerospace és Vacuum Spheres

Kezdjük a dizájnnal, amely egy apró részletet leszámítva, a megnövelt logóval és a termék nevével gyakorlatilag nem változott. Miért is változtatnánk meg valamit, ami jól működik? A külső csomagolás alatt azonban minden teljesen más. A legfontosabb különbség az első generációhoz képest az Aerospace nevű gyártási technológia, amely többrétegű laminálást kombinál fejlett anyagszerkezet-vezérléssel. A legfontosabb újítás a Vacuum Spheres granulátum – mikroszkopikus üreges gömbök, amelyek rendkívül alacsony sűrűséggel rendelkeznek (0,00002 kg/cm³) és egyenletesen eloszlanak a polimer mátrixban. Ezek a granulátumok „energiacsapdákként” szolgálnak az akusztikus hullámok számára – elnyelik és minden irányba szétszórják a hangrezgéseket.

Nagyon fontos, hogy az Integra megtartotta alacsony súlyát, ezért továbbra is az első számú választás az autók ajtóinak szigetelésére. A hatékonyság gyors növekedése miatt, amely eléri az első generációs Blockshot értékét, most már minden karosszéria részén könnyedén alkalmazható. További változás az akusztikus membrán hiánya, amely a hagyományos membrán anyagokhoz képest jelentősen nagyobb hatást biztosít. Az új Integra összetétele annyira hatékony, hogy már nem volt értelme membránt hozzáadni és feleslegesen növelni a súlyt. A membrán azonban a második generációs Blockshot része, ami miatt hangszigetelő képessége megközelíti a világ leghatékonyabb anyagát, a Comfortmat Titant. De erről majd legközelebb.

Érdekes tény, hogy nincs ragasztóanyag, mégis az új Integra gyakorlatilag ugyanolyan jól tapad, mint az előző generáció, sőt, véleményünk szerint még jobban is. Az anyag vastagsága 6 mm, felső rétegét pedig továbbfejlesztett, ellenálló szövet alkotja, PE Barrier nano bevonattal, amely növeli a mechanikai és klimatikus ellenállóságot. Kiváló minőségű rezgéscsillapító anyagokkal (pl. Comfortmat Vespa, Cobra vagy Viper) kombinálva az Integra rendkívül hatékony kétrétegű rendszert alkot, amelynek több forradalmi tulajdonságát alább ismertetjük.

Teljes rezonancia-elimináció (1000–2000 Hz tartományban)

A hagyományos, habosított polietilén vagy polipropilén alapú akusztikai anyagok egyik fő hátránya, hogy 1000 és 2000 Hz közötti tartományban úgynevezett rezonanciazóna alakul ki, ahol jelentősen csökken a hatékonyság. Pont ebben a tartományban érzékeli a legjobban az emberi fül a kellemetlen csúcsokat, dübörgést vagy „zúgást” a belső térben. A Comfortmat Integra Gen2 mérései azonban teljesen egyenletes lefutást mutatnak, rezonanciaesés nélkül, ami egyenletes akusztikai csillapítást jelent az egész középső sávban. A gyakorlatban ez természetesebb hangteret, kevesebb fáradtságot vezetés közben és nagyobb szubjektív kényelmet eredményez.

A karosszéria lemez frekvenciajellemzőinek grafikonja

Az alábbi grafikon egy 0,8 mm vastag fémlemez (karosszériaelem) frekvenciajellegét mutatja különböző típusú felvitt anyagokkal:

  • Sárga görbe: rezgéscsillapító anyag + Comfortmat Integra Gen2
  • Türkiz kék görbe: rezgéscsillapító anyag + klasszikus membrános hangszigetelő anyag polietilén vagy polipropilén hab alapon (például Comfortmat Integra első generáció, CTK Multimat Pro, CTK Multimat EVO, STP Bromo, STP Sonora, SGM Barrier Lite stb.).

Megfigyelés és eredmény:

  • Az X tengelyen a hang frekvenciája (Hz) 100 és 10 000 Hz között van. Az Y tengelyen a hangenergia rezonancia szintje látható.
  • A 1000–2000 Hz sávban a türkizkék görbe jelentős csökkenést mutat, amelyet gyors emelkedés követ – ez az úgynevezett rezonancia zóna, ahol a klasszikus polietilén- és polipropilén-alapú habanyagok hatékonyságukat elveszítik és az akusztikus csillapítás instabilitását okozzák.
  • A Comfortmat Integra Gen2 (sárga görbe) ezzel szemben ebben a sávban lineáris lefutást tart fenn hatékonyságvesztés nélkül, ami stabil csillapítást jelent rezonancia nélkül.
  • Magasabb frekvenciáknál (> 2500 Hz) az Integra Gen.2 továbbra is kiegyensúlyozott marad, míg a klasszikus anyagok jelentősen átengedik a hangenergiát.
A Vacuum Spheres granulátumok és az új Aerospace gyártási technológia alkalmazásával sikerült elérni a tulajdonságok magas stabilitását és a rezonanciák teljes kiküszöbölését. Különösen a középfrekvenciás tartományban, amely a rezonanciák és rezgések szempontjából a legproblémásabb, az Integra biztosítja a konzisztens csillapítást a hatékonyságban fellépő „lyukak” nélkül, ami a klasszikus habszigeteléseknél gyakori jelenség.

Akár 200%-kal jobb rezgéscsillapító képesség

Bár az Integra hangszigetelő anyag, antivibrációs anyaggal kombinálva rendkívüli módon képes a rezgések eliminálására is. A mechanikai veszteség együtthatója, más szóval az akusztikai veszteségi tényező (angolul mechanical loss factor – MLF) kifejezi az anyag azon képességét, hogy elnyelje a rezgéseket és azokat hőenergiává alakítsa. A tesztek kimutatták, hogy az antivibrációs réteg és az Integra Gen2 kombinációja akár 200%-kal is növeli az MLF-et, különösen extrém hőmérsékleti körülmények között. A legtöbb hagyományos anyaggal ellentétben, amelyek fagyban vagy hőségben elveszítik hatékonyságukat, az Integra Gen2 −40 °C és +140 °C közötti hőmérsékleten is megőrzi magas teljesítményét. Ez biztosítja a megbízható működést téli indításkor vagy nyári parkoláskor a napon.

Megnövekedett akusztikus csillapítás

A tiszta hangszigetelés szempontjából az új anyag további jelentős előnyt jelent. A 0,8 mm vastag fémlemezen végzett hangszigetelési javulás mérései azt mutatják, hogy a Comfortmat Integra Gen2 hozzáadásával akár 75%-kal nagyobb zajcsillapítás érhető el, mint a rezgéscsillapító anyag önmagában történő alkalmazásával. A anyagok tisztán összehasonlításában az első generációs Integra laboratóriumi körülmények között akár 27 dB-es hangszigetelési javulást (ΔR) ért el, míg az új Integra ezt a fontos tulajdonságot az eredeti állapothoz képest akár 32 dB-re növeli. Ez a különbség jól észrevehető durva aszfalton, kavicsos úton, nagyobb kerekekkel vagy vékony ajtólemezekkel rendelkező járművekben, ahol a külső zaj klasszikusan átjut a kabinba. Az eredmény egy csendesebb utastér és a részletek könnyebb észlelése zenehallgatás vagy telefonálás közben.

Mechanical reinforcement of the bodywork

Az egyik gyakran figyelmen kívül hagyott előnye a jól megválasztott szigetelő rendszernek a karosszéria mechanikai megerősítése. A tesztek azt mutatják, hogy az antivibrációs réteg és a Comfortmat Integra Gen2 kombinációja akár 85%-kal növeli a hagyományos karosszéria lemez merevségét, míg az antivibrációs anyag önmagában körülbelül 35%-os javulást eredményez. A nagyobb merevség kisebb hajlítást és rezonanciát jelent az ajtók, a padló vagy a tető esetében, kevesebb nyikorgást, jobb vezetési élményt (az úgynevezett szubjektív „autó merevsége”) és nagyobb általános passzív akusztikai stabilitást.

Összefoglalás: Az Integra új szabványt teremt az autók hangszigetelésében

Az Integra második generációja néhány jelentős változást hoz. Vizuálisan a nyomtatás kialakításán kisebb módosítások történtek, de a legfontosabb teljesen új. Alapvető jelentőségű azonban a hatékonyság javulása a Vacuum Spheres granulátummal készült új gyártási technológiának köszönhetően – a tesztek során az Integra Gen2 akár 32 dB hangszigetelési értéket (ΔR) is elérte, ami egy teljesen új teljesítménykategóriába emeli.

Fontos változás történt a felhasználás terén is. Míg az első generáció elsősorban ajtókhoz volt szánva, az új generáció kompromisszumok nélkül használható padlókon, futófelületeken, csomagtartókon vagy hátsó sárvédőkön is, ahol a csillapítás és a szerkezeti szilárdság kombinációjára van szükség. Ennek köszönhetően különböző rezgéscsillapító anyagok kombinációival lehet dolgozni, és ennek eredményeként hamarosan megváltoztatjuk hangszigetelő csomagjainkat és szerelési eljárásainkat. Már most is az új generációs Integry és Blockshot termékekkel dolgozunk, ami jelentősen hatékonyabbá teszi hangszigetelő szereléseinket.

További jelentős előrelépés történt a tapadás terén, még a ragasztó hiánya ellenére is. A gyakorlat azt mutatja, hogy ha az anyagot egyszer felragasztják, gyakorlatilag lehetetlen teljesen eltávolítani. A tapadás rendkívüli, és kiküszöböli az önkéntes leválás okozta összes problémát, amely hasonló anyagoknál extrém hőmérsékletek esetén előfordulhatott. Ehhez hozzájárul a konstrukciós változás is – hiányzik a membrán, amely korábban a harmadik réteget képezte, és magas hőmérsékleten elválhatott az anyag testétől (különösen ajtókra történő felvitel esetén). Ennek ellenére, vagy éppen ezért, az új Integra hatékonysága jelentősen magasabb és egyben stabil az egész hőmérsékleti tartományban.

A második generációs Comfortmat Integra több, mint csak az első generáció utódja. Ez egy teljesen új szint az akusztikai és rezgésszigetelés területén, amely ötvözi a csúcsminőségű csillapítást, a szerkezeti megerősítést és a hőmérséklet- és nedvességállóságot. A Vacuum Spheres technológia és az űrhajózási iparból ihletett konstrukció hallható és mérhető csendet hoz az autó utasterébe. Ez teszi a piacon elérhető egyik legfejlettebb akusztikai anyagokká, amely kompromisszumok nélkül alkalmas professzionális alkalmazásokra.

Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk
Comfortmat Cobra és Viper rezgéscsillapító anyagok
Három év elteltével a Dark modellsorozat nagyon népszerű Comfortmat rezgéscsillapító anyagainak innovációját láthattuk. Bemutatjuk a Comfortmat Cobra és Viper anyagokat!
Teljes cikk