Fiókom

Az autó csomagtartójának leghatékonyabb hangszigetelése

A csomagtartó hangszigetelése a padlóval együtt nagy hatással van az autó általános hangszigetelésére, mivel a hátsó kerékjáratokon és a csomagtartó padlóján keresztül jelentős hátsó gumiabroncszaj, útzaj és erős tengely- vagy kipufogórendszer-rezgések jutnak be a belső térbe. A belső zajok sikeres csökkentéséhez ezért elengedhetetlen a terület-specifikus tulajdonságokkal rendelkező, rendkívül hatékony anyagok alkalmazása. A hangszigetelésről szóló sorozatunk következő cikkében megismerheti a teljes csomagtartó hangszigetelésének részletes menetét a Comfortmat csúcsanyagokkal, amelyek ma a leghatékonyabb hangszigetelést teszik lehetővé.

1) A csomagtartó bélésének eltávolítása és a felület előkészítése

Természetesen a hangszigetelés előtt a belső tér minden részét, azaz a csomagtartó bélését, a szőnyegeket, a műanyag díszléceket stb. el kell távolítani. Ezek az alkatrészek általában néhány csavarral vagy műanyag kapcsokkal vannak rögzítve. A csavarokat ki kell csavarni, a műanyag klipszeket pedig ki kell venni. Miután leszerelte a csomagtér ezen részeit, megkezdheti a felület előkészítését. Ennek mentesnek kell lennie minden szennyeződéstől, zsírtól vagy viasztól, valamint a gyári hangszigeteléstől, ha van ilyen az autóban. Például a Bilt Hamber Surfex HD tisztítószerrel gyorsan eltávolíthat minden szennyeződést és egyúttal zsírtalaníthatja is a felületet. Így most már a csomagtartó készen áll a rezgéscsillapító anyag felhordására, amiről a következő lépésben fogsz értesülni.

2) A rezgéscsillapító anyag applikálása és annak helyes kiválasztása

A rezgéscsillapító anyag létfontosságú szerepet játszik a csomagtér hangszigetelésében, mivel ez a terület a padlóhoz hasonlóan rendkívül ki van téve a rezgésnek és az alacsony frekvenciájú gumiabroncszajnak. Ez egy nagyon speciális terület, amelyet különös gondossággal kell kezelni. Éppen ezért többféle rezgéscsillapító anyagot talál a beépítéseinkben, amelyeket az alábbi képen láthat. Az anyagok nemcsak színükben, hanem összetételükben, hatékonyságukban és vastagságukban is különböznek. A csomagtérnek a rezgés és az alacsony frekvenciájú zajok által leginkább érintett területe a hátsó kerékjárati ívek, amelyekre 3 mm-nél vastagabb és kb. 0,40 egységnyi akusztikai veszteségtényezővel (MLF) rendelkező rezgéscsillapító anyagot ajánlunk. A vékonyabb és kevésbé hatékony anyagok nagyon gyenge vagy elhanyagolható hatást gyakorolnak a kerékjárati ívekre. Ezért ajánljuk ügyfeleinknek a leghatékonyabb megoldásként a Comfortmat Atom professzionális rezgéscsillapító anyagot, amely a legtöbb létesítményünk aljzatán megtalálható. Kétrétegű összetételével, 4 mm vastagságával és 0,60 egységnyi MLF értékével az Atom megszünteti a rezgéseket és jelentősen csökkenti az alacsony frekvenciájú gumiabroncszajt. Vastagsága és hatékonysága ellenére meglehetősen rugalmas, és szobahőmérsékleten tárolva fűtés nélkül is kezelhető. Ha azonban a könnyű alkalmazhatóság és az alacsonyabb költségek fontosabbak az Ön számára, akkor a 3 mm vastagságú és 0,49 egységnyi MLF értékű Comfortmat Viper az optimális megoldás a kerékjáratokhoz. Ez még mindig egy rendkívül hatékony prémium anyag, amely adott hatékonyság és vastagság mellett a piacon kapható anyagok közül a legalacsonyabb tömeggel is büszkélkedhet. És mindezt nagyfokú rugalmassággal teszi, fűtés nélkül. A burkolat alja is viszonylag nagy rezgés- és zajterhelésnek van kitéve, és itt is fontos a megfelelő rezgéscsillapító anyag gondos kiválasztása. A nagy hatékonyság és az alapos hangszigetelés érdekében ismét a Comfortmat Viper-t vagy annak vékonyabb változatát, a Comfortmat Cobra-t ajánljuk. A 2,3 mm vastagságú és 0,40 egységnyi MLF-értékkel rendelkező Cobra mindenekelőtt a hatékonyság és az alacsony súly jelenleg felülmúlhatatlan arányával nyűgöz le. Ezért nemcsak a csomagtérpadló, hanem a sárvédők és az autó egyéb területeinek hangszigetelésére is tökéletesen alkalmas. Most térjünk rá magára az alkalmazásra. Mindig optimális, ha megfelelő körülmények között, szobahőmérsékletre felmelegített anyaggal dolgozunk. Vigye fel a kiválasztott rezgéscsillapító anyagot a felületre, majd a maximális tapadás és csillapítási hatékonyság érdekében használjon nyomóhengereket. A rezgéscsillapító anyagok ugyanis csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrés nélkül tapadnak a felületre. Javasoljuk, hogy a csomagtér teljes felületét teljesen fedje be a rezgéscsillapító anyaggal, és sehol ne hagyjon laza területeket. Ne feledje, hogy a rezgéscsillapító anyag a legalacsonyabb frekvenciájú zajokat is megszűri, így minden kihagyott folt csökkenti a hatását. Emellett mindig jobb, ha jól tervez, és nem vágja fel túlságosan az anyagot. Régen elmúltak már azok az idők, amikor ajánlott volt nagyon apró darabokra vágni a lapokat. Bár a kisebb darabokkal könnyebb dolgozni, a gyakori átfedés feleslegesen növeli a hangszigetelés teljes magasságát, és növeli a nedvesség és a levegő bejutásának kockázatát a darabok között.

3) A hangszigetelő anyag applikálása

A következő szükséges lépés egy hatékony hangszigetelő anyag alkalmazása, amely megakadályozza a zaj behatolását, különösen a közepes és magasabb frekvenciákon. A Comfortmat kiváló minőségű anyagainak köszönhetően többféle lehetőségünk van az autó padlójának hangszigetelésére, és a csomagtér minden egyes területére más-más anyagot használunk. Nézzük először ismét a kerékjárati íveket, mivel ezek azok a területek, amelyeket leginkább érint a hátsó gumiabroncsok által keltett zaj. A prémium kategóriás Comfortmat Blockshot kék színű, 7 mm teljes vastagságú és akár 32 dB hangszigetelő képességű membránanyag a leggyakrabban használt anyag a beépítéseinkben. Ez a magas hatékonyság elsősorban a 2 mm vastag hangszigetelő membránnal való összetételnek köszönhető, amely megduplázza az anyag hatékonyságát. A kerékjárati ívek hangszigetelésének második és lényegesen hatékonyabb lehetősége a Comfortmat Titan Lite membránanyag alkalmazása. Ez szintén 7 mm vastagságú, de teljesen más összetételű. A hatékonyabb hangszigetelő réteget egy 3 mm vastag hangszigetelő membrán egészíti ki, amely akár 36 dB-es hangszigetelést tesz lehetővé. A csomagtér aljára a Comfortmat egy speciális membránanyagot, a Comfortmat Raptor-t fejlesztette ki, amely 4 mm-es vastagságával és még mindig kiemelkedő, 30 dB-es hangszigetelésével különösen kiemelkedő. Tartalmaz egy 2 mm vastag hangszigetelő membránt is, amely alapos hangszigetelést biztosít a csomagtér padlójának, és kis vastagsága miatt nagyon könnyen felhordható. Az anyag tökéletesen követi a csomagtér masszív felületét, az erős ragasztóréteg pedig tökéletes illeszkedést biztosít. Végül a sárvédőkre a legkönnyebb Comfortmat Integra membránanyagot alkalmazzuk, amely kis súlyának és egyenletesen magas hatékonyságának köszönhetően nemcsak a sárvédők, hanem az ajtók hangszigetelésére is alkalmas. Ha a súly az Ön számára elsődleges fontosságú, akkor alternatívaként a rendkívül könnyű Comfortmat Vision anyagot is használhatja az aljzatra és a sárvédőkre. A kerékjárati ívekhez azonban mindig a fent említett membránanyagok valamelyikét ajánljuk. Mint látja, a csomagtartó hangszigetelésére több lehetőség is van, és számos anyag közül választhat mind az első, mind a második rétegben. Ezért is használhatja hangszigetelés-konfigurátorunkat, amely segít Önnek a pontos igényeinek megfelelő választás meghozatalában. Bármelyik anyagot is választja a második réteghez, a felhordási eljárás azonos. Mindig igyekezzen a lehető legtöbb anyagot felhasználni, és ne harapdálja feleslegesen. Az ideális eljárás az, ha az anyagot előzetesen felviszi a felületre, kiméri és kivágja a kívánt formát. Ezután ragassza az anyagot az első hangszigetelő rétegre. A rezgéscsillapító anyaggal ellentétben, amelyet a széleinél át kell fedni, majd alaposan ki kell tekerni, a második rétegben mindig egymás mellett, a lehető legkevesebb hézaggal vigyük fel az anyagot, és kerüljük el a szélek átfedésének alapvető hibáját. Ez lehetővé teszi a levegő bejutását az anyag alá, ami csökkenti annak hatékonyságát és a későbbi leválás kockázatát.

Milyen anyagokat használtunk a csomagtartó hangszigeteléshez?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagdarabok száma egy átlagos középkategóriás autó, például a Skoda Octavia alapján készült. Lényegesen nagyobb vagy kisebb járművek esetében a számok némileg eltérhetnek, természetesen az adott csomagtartó térfogatától függően. Az anyagok pontosabb kiválasztásához javasoljuk, hogy látogasson el hangszigetelési konfigurátorunkba, ahol kiválaszthatja a járműtípusának megfelelő anyagokat.

1) Premium változat

2) Expert változat

  • 1. réteg: 3x Comfortmat Atom rezgéscsillapító anyag a hátsó kerékjárati ívekre a csomagtartó feléről.
  • 1. réteg: 5x Comfortmat Viper rezgéscsillapító anyag a csomagtér aljába.
  • 1. réteg: 1x Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyag a sárvédőre.
  • 2. réteg: 3x Comfortmat Titan Lite hangszigetelő anyag a hátsó kerékjárati ívekre a csomagtartó feléről.
  • 2. réteg: 5x Comfortmat Raptor hangszigetelő anyag a csomagtér aljába.
  • 2. réteg: 1x Comfortmat Integra hangszigetelő anyag a sárvídőre. 
  • 1x Comfortmat Roller nyomóhenger a regzéscsillapító anyag hatékony applikálására.
  • 1x Bilt Hamber Surfex HD nagy hatékényságú tisztító a kerékívek műanyag és fém részeinek tisztítására.
Miután elolvasta ezt a cikket, és még mindig aggódik, hogy nem tudja elvégezni a padló hangszigetelését saját maga, vagy nincs megfelelő hely a telepítéshez? Ebben az esetben használja ki a szakszerű beépítés lehetőségét brünni szerelőműhelyünkben, és kérjen időpontot a hangszigetelés beépítésére. Időpontot az info@ahifi.hu e-mail címen tud egyeztetni. Szívesen találkozunk Önnel személyesen a brünni műhelyünkben.
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az autó padlójának hangszigetelése néhány lépésben
Az útról, a kerekekből, de a motorból, a sebességváltóból vagy a kipufogóból származó zajok is a padlón keresztül jutnak el az autó belsejébe. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti autója padlóját néhány lépésben.
Teljes cikk
Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése különösen nagy hatással van az út-, kerék- és repülőkövek zajára. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti nagyon hatékonyan az első kerékjárati íveket.
Teljes cikk
Hogyan válasszunk rezgéscsillapító agyagot?
A rezgéscsillapító anyagnak létfontosságú szerepe van a járművek hangszigetelésében. Cikkünkben megtudhatja, hogy miért van ez így, és a rezgéscsillapító anyagok összes többi tulajdonságát és funkcióját is megtudja.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez