Fiókom

Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben

Bár a motorháztető hangszigetelése az egyik kevésbé fontos része az autónak, mégis nagy igény van rá, nem csak hazánkban. Egy hangszigetelt motorháztető erősebb, rezgés- és rezonancia mentes, és természetesen a motor is érezhetően csendesebb. A motorháztető hangszigetelést akkor is használhatja, ha az eredeti hangszigetelés sérült vagy hiányzik az autójából. Cikkünkben részletesen bemutatjuk az általunk kizárólag gépjárművek hangszigeteléséhez használt, kiváló minőségű Comfortmat hangszigetelő és rezgéscsillapító anyagokat, és néhány részletes lépésben megtanulhatja, hogyan lehet hatékonyan hangszigetelni és zajmentesíteni autója motorháztetejét. Akkor vágjunk bele! 

1. Az eredeti hangszigetelés eltávolítása

Természetesen ez az első lépés csak akkor szükséges, ha az autó rendelkezik eredeti hangszigeteléssel. Ezért abból a helyzetből indulunk ki, hogy ügyfeleink többségénél az eredeti motorháztetőfedél van a járműben, amely szintén nagyon hatástalan hangszigetelésként működik. Ha az Ön járművénél ez nem így van, és nincs meg az eredeti motorháztető fedele, természetesen ezekre az esetekre is van megoldásunk. Erről azonban majd a cikk második részében lesz szó. Az eredeti hangszigetelés eltávolítása viszonylag egyszerű, és szüksége lesz például egy csavarhúzóra vagy a belső szerszámkészletünkre. A motorházfedél több műanyag fülhöz van rögzítve, amelyek lecsavarhatók, és így a fedél könnyen eltávolítható. A motorháztető eltávolításakor kérjük, hogy a biztonsága érdekében ügyeljen, és óvakodjon a motorháztető véletlen sérülésétől mivel festett, és könnyen megkarcolódhat. A fedél eltávolítása után elkezdheti előkészíteni magát a motorháztetőt a rezgésgátló anyag felvitelére.

2. A motorháztető előkészítése és a rezgéscsillapító anyag felvitele

Mint mindig, a felületet először alaposan elő kell készíteni a rezgésgátló anyag felviteléhez, azaz a motorháztetőt tökéletesen meg kell tisztítani és zsírtalanítani. A Bilt Hamber Surfex HD tisztítója például tökéletes erre a célra, mivel gyorsan eltávolít minden szennyeződést és egyidejűleg zsírtalanítja a felületet. Így a motorháztető már készen áll a rezgésgátló anyag felvitelére. A motorháztető hangszigetelésének első lépéséhez az ultrakönnyű Comfortmat Cobra prémium kategóriás rezgéscsillapító anyagot választottuk. Ez merevíti a motorháztetőt, és tökéletesen megakadályozza a rezgéseket és rezonanciákat. A rezgésgátló anyagot csak a motorháztetőn lévő lyukakra vigye fel, majd a maximális tapadás és csillapítás érdekében használjon nyomógörgőt. Általában 2 darab 500 x 350 mm-es rezgéscsillapító anyag elegendő a motorháztetőhöz, de egyes járműveknél többre van szükség, például a harmadik generációs Skoda Octavia esetében 3 darabra. Most már rátérhetünk a következő lépésre, azaz a hangszigetelő anyag felhordására.

3. A motorháztető hangszigetelése

Jelenleg abból indulunk ki, hogy a jármű rendelkezik az eredeti motorháztetfedéllel. Ebben az esetben a legtöbb ügyfelünk szeretné azt megtartani, különösen dizájnos okokból, és nem cseréli le hatékonyabb hangszigetelésre. Ilyen esetekben is van egy nagyon hatékony módszerünk a motorháztető hangszigetelésére. Erre a célra ideális megoldás a Comfortmat Vision hangszigetelő és hőszigetelő anyag, amely 1000 x 700 mm méretű és 6 mm vastagságú. A Vision egy modern, ultrakönnyű és nagyon rugalmas anyag, amelynek legnagyobb előnye a nagyon kis súlya és a kiváló zajelnyelés. Vízálló, lángálló és ellenáll a szélsőséges hőmérsékleteknek. Gyakorlatilag minden járműfelület hangszigetelésére használják, különösen ott, ahol alacsony súlyra van szükség. És hogyan alkalmazzuk a Visiont? Az anyagot az eredeti motorházfedélre ragasztjuk, és megpróbáljuk úgy alakítani, hogy kövesse annak formáját. A Visiont csak kézzel nyomjuk fel, nincs szükség nyomógörgő használatára. A motorháztető hangszigetelésének ehhez a módszeréhez szinte mindig elegendő 1 darab Comfortmat Vision 1000 x 700 mm-es darab. Szándékosan említjük ezt a méretet, mert a Vision kisebb, 500 x 350 mm-es méretben is kapható. Miután a Comfortmat Vision anyagot az eredeti motorházfedélre ragasztotta, visszahelyezheti azt. Ahhoz, hogy a fedelet újra a motorháztetőre lehessen rögzíteni, a műanyag kapcsok körül helyet kell hagyni. Ezáltal az újbóli felszerelés egyszerű és problémamentes lesz.

4. Alternatív hangszigetelési módszerek

Az eredeti motorháztetőfedél azonban hiányozhat az autóról. Egyes járművekben egyáltalán nincs is, és előfordulhat, hogy a fedél megsérült, például a martalócok által, és ki kell cserélni. Mi a teendő ilyen esetben? Erre a célra kínáljuk a Comfortmat Skyline felső membránanyagot, amelyet kifejezetten a tető és a motorháztető hangszigetelésére fejlesztettek ki. A Skyline egy hang- és hőszigetelő membránanyag, amely magas szintű - 25 dB - hangszigetelést biztosít. A speciális alumíniumrétegnek köszönhetően a motortérben uralkodó szélsőséges hőmérsékleteknek is ellenáll. Az alkalmazás a cikkünk 3. pontjával ellentétes, tehát a Skyline-t második rétegként ragasztják a rezgéscsillapító anyag tetejére, és a motorháztető területének nagy részét lefedi. Ez a megoldás lényegesen hatékonyabb, de esztétikailag nem olyan vonzó, mint a fenti eredeti burkolati lehetőség. Általában 3 darab Comfortmat Skyline anyagra van szüksége a teljes motorháztetőhöz, de ez a jármű típusától és a motorháztető méretétől függ. Van egy harmadik és egyben végső megoldásunk is arra az esetre, ha nem tetszik a Comfortmat Skyline anyag ezüst színe. A motorháztető ugyanezzel az eljárással, de fekete színű anyaggal, azaz Comfortmat Neoprénnel hangszigetelhető. Ezt szintén második rétegként ragasztják a rezgéscsillapító anyagra a motorháztető teljes területén. A neoprén nem olyan hatékony, mint a Comfortmat Vision vagy a Skyline, de fekete színben kapható, ami hasonlít az eredeti motorházfedélhez, és jobban megfelel ezekre a célokra. Ebből az anyagból 3 darab is szükséges a teljes motorháztető hangszigeteléséhez. Így több nagyon hatékony megoldás közül választhat. A Comfortmat anyagok kiemelkednek a nagyfokú variálhatóságukkal, ahol minden területet többféleképpen lehet hangszigetelni a hatékonyság, a súly és a kialakítás szerint. 

Milyen anyagokat használtunk a motorháztető hangszigeteléséhez?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagdarabok száma egy tipikus középkategóriás járművön alapul, mint például egy Skoda Octavia, VW Passat vagy a cikkben bemutatott VW Golf VII. Jelentősen nagyobb vagy kisebb járművek esetében a számok némileg eltérhetnek. A jármű motorháztetejére tehát a következő anyagokat fogjuk használni:
  • 2x (kivételesen 3x) Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyag a motorháztető rezgésének megakadályozására.
  • 1x Comfortmat Vision hangszigetelő anyag a motorháztető hangszigeteléséhez (felszerelés az eredeti motorháztetőfedélre).
  • 1x Comfortmat Roller a rezgéscsillapító anyag hatékony felviteléhez.
  • 1x Bilt Hamber Surfex HD nagy teljesítményű tisztítószer a műanyag és fém részek tisztítására.
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése különösen nagy hatással van az út-, kerék- és repülőkövek zajára. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti nagyon hatékonyan az első kerékjárati íveket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez