Fiókom

Az autó padlójának hangszigetelése néhány lépésben

A padló az egyik leginkább rezgés- és zajterhelt terület, és hangszigetelése kulcsfontosságú a jármű általános hangszigetelése szempontjából. A padlón keresztül az útról, a kerekekről és azok felfüggesztéséről, valamint a motorból, a sebességváltóból vagy a kipufogóból származó zajok könnyen bejuthatnak az autó belsejébe. A gyári hangszigetelés általában nem elegendő minden jármű esetében, ezért erősen javasoljuk, hogy ne hanyagolja el a padló hangszigetelését, annak ellenére, hogy az nagyobb anyagi és időigényű. Cikkünkben összefoglaljuk a padló hangszigetelésének részletes menetét, fotóriporttal és számos hangszigetelési lehetőséggel.

1. Belső szétszerelése és a felület előkészítése

Természetesen a padló hangszigetelése előtt az autó belsejének minden részét el kell távolítani, azaz általában az első és hátsó üléseket, a padlószőnyeg-bélést, a műanyag díszléceket, az eredeti hangszigetelést stb. Egyes esetekben a teljes középső panelt vagy annak egy részét is eltávolítjuk. A szétszerelés tűnhet a legbonyolultabb feladatnak, de egy kis ügyességgel még egy kevésbé tapasztalt autótulajdonos is megbirkózik vele. Ezek az alkatrészek általában néhány csavarral vagy műanyag kapcsokkal vannak rögzítve. Miután szétszedte a csomagtartó ezen részeit, és már csak a csupasz fémlemez van ön előtt, elkezdheti a felület előkészítését. Ennek mentesnek kell lennie minden szennyeződéstől, például portól, zsírtól vagy viasztól. A Bilt Hamber Surfex HD tisztítószere például tökéletes erre a célra, mivel gyorsan eltávolítja a szennyeződéseket, és egyúttal zsírtalanítja is a felületet. Miután alaposan megtisztította a padlót, jöhet az első lépés, a rezgéscsillapító anyag felhordása.

2. Rezgéscsillapító anyag és annak helyes kiválasztás

A rezgéscsillapító anyag felhordása kulcsfontosságú lépés az autó bármely területének hangszigetelésében, és ez kétszeresen igaz a padlóra. A padló hangszigetelésében a rezgéscsillapító anyagnak talán a legfontosabb szerepe van, mivel ez a terület rendkívüli módon ki van téve a rezgésnek és az alacsony frekvenciájú zajnak, különösen a gumiabroncsoktól származó zajnak, amelyet egy jó rezgéscsillapító anyag szintén jelentősen csökkenthet. A rezgés forrása általában az autó működése, azaz a motor, a sebességváltó, a kipufogórendszer, a kerékfelfüggesztés, de az útról a padlóra visszaverődő környezeti zaj is. Ezért először is el kell fojtani, vagy ideális esetben teljesen meg kell akadályozni a rezgések átterjedését a padlóra egy hatékony rezgéscsillapító anyag alkalmazásával. A rezgésgátló anyagokról a rezgésgátló anyag kiválasztásáról szóló cikkünkben tárgyaltuk, ahol sok érdekes információt talál a témával kapcsolatban. Ezért ezúttal kihagyjuk az elméletet, és rögtön rátérünk a gyakorlatra. Az adott területet érő terhelés miatt javasoljuk, hogy ügyeljen a megfelelő rezgéscsillapító anyag kiválasztására. Fontos a hatékonysága, azaz az akusztikai veszteségtényező (MLF) értéke, valamint az anyag megfelelő vastagsága. Általában nem javasoljuk, hogy a padlóhoz 3 mm-nél kisebb vastagságú rezgéscsillapító anyagot használjunk, és az akusztikai veszteségtényezőnek legalább 0,40 egység körül kell lennie. A vékonyabb és kevésbé hatékony anyagok nagyon gyenge vagy elhanyagolható hatással vannak a padlóra. Ezért a leghatékonyabb hangszigetelő termékeink közé tartozik a Comfortmat Extreme professzionális rezgéscsillapító anyag a Top Expert termékcsaládból, 3,5 mm vastagsággal és 0,63-as MLF értékkel. Ez az ideális megoldás a padló alapos hangszigetelésére az első rétegben. Ezt az anyagot azonban 55 fokra kell melegíteni egy speciális sütőben, különben nem lehet vele dolgozni. Ezért ajánljuk ügyfeleinknek a felhasználóbarátabb Comfortmat Atom rezgéscsillapító anyagot, amelyet a legtöbb létesítményünk padlóján talál. Az Atom egyébként szintén az Expert top termékcsaládból, 4 mm vastagsággal és 0,60 egységnyi MLF-értékkel szintén lényegesen rugalmasabb, és szobahőmérsékleten tárolva fűtés nélkül is lehet vele dolgozni. Ha tehát igazán hatékony megoldást szeretne, akkor a Comfortmat Atom-ot ajánljuk. Ha a könnyű alkalmazhatóság és a még mindig magas hatékonyság a legfontosabb az Ön számára, akkor a 3 mm vastagságú és 0,41 egységnyi MLF-értékű Comfortmat Dark D3 az optimális megoldás. Ez még mindig egy rendkívül hatékony prémium anyag, nagyon kis tömeggel és nagy rugalmassággal. Természetesen választhatja a hatékonyabb Dark D4 változatot is 4 mm-es vastagsággal és 0,49 egységnyi MLF értékkel, amely hasonlóan rugalmas, könnyű és nem kell fűteni. A választás tehát Önön, az Ön képességein és természetesen a beruházási hajlandóságán múlik.

3. A rezgéscsillapító anyag alkalmazása

Most pedig térjünk rá magára az alkalmazásra. Mindig optimális, ha megfelelő körülmények között, szobahőmérsékletre felmelegített anyaggal dolgozunk. Például egy fagyos garázsban nem fogsz túl jól dolgozni. Vigye fel a kiválasztott rezgéscsillapító anyagot a padlófelületre, majd a maximális tapadás és csillapítási hatékonyság érdekében használjon nyomóhengereket. A rezgéscsillapító anyagok valójában csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrések nélkül tapadnak a felületre. Az autó padlója általában sík felületű, és a felhordása az egyik legkevésbé igényes az autó összes területe közül. Javasoljuk, hogy a teljes padlófelületet borítsa be rezgéscsillapító anyaggal, és ne hagyjon nyitott területeket, egy darab anyag megspórolása semmiképpen sem éri meg. Mindig jobb, ha jól tervezünk, és nem vágjuk le túlságosan az anyagot, bizonyos esetekben kisebb módosításokkal az eredeti méret is használható. Már régen elmúltak azok az idők, amikor ajánlott volt a lapokat nagyon apró darabokra vágni. Bár a kisebb darabokkal könnyebb dolgozni, a gyakori átfedés szükségtelenül növeli a hangszigetelés teljes magasságát, és növeli a nedvesség és a levegő bejutásának kockázatát az egyes anyagdarabok között. A vastagabb, legalább 4 mm vastagságú anyagok esetében javasoljuk, hogy ne fedje át a darabokat, hanem egymás mellett alkalmazza őket. A vékonyabb anyagokat a széleken át lehet fedni, és nyomóhengerrel ki lehet hengerelni a tökéletes kötés érdekében. Ne feledje, hogy a rezgéscsillapító anyag a legalacsonyabb frekvenciákon is megakadályozza a zajt, így minden kihagyott hely csökkenti a hatását. Ezért is javasoljuk, hogy a műszerfal alatt a lehető legmagasabbra vigyük fel. Ez alaposan hangszigeteli az autó kerékjáratait belülről, ahol lényegesen nagyobb területhez férhet hozzá. Ez megakadályozza az első gumiabroncsokből áthatoló rezgések és alacsony frekvenciájú zajok áthatolását. Ha belülről alapos hangszigetelés van, akkor nem kell a külső kerékjárati ívekre figyelni. Természetesen nemcsak magára a padlóra, hanem a hátsó ülések alatti területre is alkalmazzuk a rezgéscsillapító anyagot. Ez a terület meglehetősen speciális, mivel nagyon kevés hely áll rendelkezésre. Ezért fontos, hogy vékonyabb anyagokat válasszunk, hogy elkerüljük az újrahajtogatással kapcsolatos problémákat. Ezért kizárólag a már említett Comfortmat Viper rezgéscsillapító anyaggal dolgozunk, amelynek vastagsága 3 mm. Mind a vastagság, mind a hatékonyság elegendő ezen a területen, de a vékonyabb anyag nem ajánlott. Ami a felhasznált anyagot illeti, ez nyilvánvalóan a padlóterület méretétől függ. Egy Skoda Octavia esetében jellemzően 7 darab 700 x 500 mm-es rezgéscsillapító anyagot használunk a padlóhoz és 3 darabot a hátsó ülések alatti területhez. Kisebb vagy nagyobb járművek esetében a szükséges darabszám természetesen változhat.

4. A  hangszigetelő anyag alkalmazása

A következő szükséges lépés egy hatékony hangszigetelő anyag felhordása, ha meg akarja akadályozni, hogy a zaj behatoljon a jármű belsejébe. A Comfortmat kiváló minőségű anyagainak köszönhetően többféle hatékony lehetőségünk van az autó padlójának hangszigetelésére. Leggyakrabban a prémium kategóriás Comfortmat Blockshot kék membránanyagot használjuk, amelynek teljes vastagsága 7 mm, hangszigetelő képessége pedig akár 32 dB is lehet. Ez a magas hatékonyság elsősorban az anyag 2 mm vastag hangszigetelő membránnal való összetételének köszönhető. A második és lényegesen hatékonyabb lehetőség a Comfortmat Titan Lite membránanyag alkalmazása, amely a továbbfejlesztett Premium Plus és Expert Plus hangszigetelő csomagjainkban található. A Titan Lite szintén 7 mm vastag, de teljesen más összetételű. A hatékonyabb hangszigetelő réteget egy 3 mm vastag hangszigetelő membrán egészíti ki, amely akár 36 dB-es hangszigetelést tesz lehetővé. A Titan Lite a Comfortmat Vision és a Blockator anyagok kombinációjával helyettesíti a korábbi beépítéseknél megszokott két hangszigetelő réteget. Most már nem használunk többé két réteget, mert az új Titan Lite anyag egy rétegének felhordása egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb is. Végül az utolsó lehetőség, amellyel telepítéseink során találkozhat, a piacon kapható leghatékonyabb hangszigetelő anyag, a Comfortmat Titan. A 8 mm-es vastagságával és felülmúlhatatlan, akár 38 dB-es hatékonyságával szó szerint gyilkos minden zajra az autó bármely területén. A Titan nem olcsó és nem könnyű, de ha maximális hangszigetelésre van szüksége a padlóhoz, akkor ez a legjobb választás. Bármelyik anyagot is választja, a felhordási folyamat ugyanaz. Mindig igyekezzen a lehető legtöbbet felhasználni az anyagból, és ne harapdálja feleslegesen. Az ideális eljárás az, ha az anyagot előzetesen felviszi a felületre, kiméri és kivágja a kívánt formát. Ezután ragassza az anyagot az első hangszigetelő rétegre rezgéscsillapító anyag formájában. A második rétegben lévő anyagot mindig egymás mellett, a lehető legkisebb résekkel vigyük fel, elkerülve a szélek átfedésének alapvető hibáját. Az első réteghez hasonlóan a második rétegben lévő anyagot a teljes padlófelületen, egészen a műszerfalig vigyük fel, hogy alaposan hangszigeteljük az első kerékjárati íveket. A hátsó ülések alatti terület hangszigetelése ismét megváltozik. A kisebb hely miatt a Comfortmat kifejezetten erre a célra gyártott, mindössze 4 mm vastag Comfortmat Raptor memóriaanyagot. A többrétegű összetétel azonban 2 mm vastag hangszigetelő membránnal együtt akár 28 dB-es hangszigetelést is lehetővé tesz, ami tökéletesen megfelel ennek a területnek. Az anyagfelhasználás megegyezik az első réteggel, azaz jellemzően 7 darab 700 x 500 mm-es anyagból a padlóra és 3 darabból a hátsó ülések alá. 

Milyen anyagokat használtunk a padló hangszigeteléséhez?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagok darabszámát egy átlagos középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára vagy egy VW Passatra alapoztuk. Jelentősen nagyobb vagy kisebb járművek esetében a számok némileg eltérhetnek.

1) Prémium opció

  • 1. réteg: 7x Comfortmat Dark D3 (vagy Comfortmat Dark D4) rezgéscsillapító anyag a padló teljes területén, kivéve a hátsó ülések alatt.
  • 1. réteg: 3x Comfortmat Viper rezgéscsillapító anyag a hátsó ülések alatti területre.
  • 2. réteg: 7x Comfortmat Blockshot hangszigetelő anyag a padló teljes területén, kivéve a hátsó ülések alatt.
  • 2. réteg: 3x Comfortmat Raptor hangszigetelő anyag a hátsó ülések alatti területre.
  • 1x Comfortmat Roller a rezgéscsillapító anyag hatékony felviteléhez.
  • 1x Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer a felület tisztításához és zsírtalanításához.

2) Expert opció

  • 1. réteg: 7x Comfortmat Atom rezgéscsillapító anyag a padló teljes területén, kivéve a hátsó ülések alatt.
  • 1. réteg: 3x Comfortmat Viper rezgéscsillapító anyag a hátsó ülések alatti területre.
  • 2. réteg: 7x Comfortmat Titan Lite hangszigetelő anyag a padló teljes területén, kivéve a hátsó ülések alatt.
  • 2. réteg: 3x Comfortmat Raptor hangszigetelő anyag a hátsó ülések alatti területre.
  • 1x Comfortmat Roller nyomóhenger a rezgéscsillapító anyag hatékony felhordásához.
  • 1x Bilt Hamber Surfex HD nagy teljesítményű tisztítószer a kerékjárati ívek műanyag és fém részeinek tisztítására.
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Autó torpédó hangszigetelése lépésről lépésre
A torpedó hangszigetelése elsősorban a motorzajt és nagyobb sebességnél az aerodinamikai zajt csökkenti. Cikkünkben több lépésben, világosan megtanulhatja, hogyan lehet hangszigetelni az autó torpedóját, és így hatékonyan csökkenteni a zaj behatolását az autó belsejébe.
Teljes cikk
Autótető hangszigetelése és annak előnyei
A tető hangszigetelése hatékonyan megakadályozza, hogy a zaj áthatoljon a gépkocsi tetején, és hőszigetelést is biztosít. Következő cikkünkben megvizsgáljuk, hogyan lehet ezt megvalósítani.
Teljes cikk
Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése különösen nagy hatással van az út-, kerék- és repülőkövek zajára. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti nagyon hatékonyan az első kerékjárati íveket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez