Fiókom

Autótető hangszigetelése és annak előnyei

Nagyon érdekes hatékonysága ellenére a tető hangszigetelése az egyik kevésbé kívánatos feladat műhelyünkben, pedig az autónak ez a területe megérdemli a figyelmet. A tető hangszigetelése számos érdekes előnyt biztosít, amelyeket érdemes megemlíteni. Az első természetesen a tetőn keresztül a belső térbe behatoló zajok megelőzése. Ide tartoznak az aerodinamikai zajok, a szélzajok, de például az esőben való vezetési zajok is, amelyeket a hangszigetelés után alig hallani. A tető hangszigetelésének másik sajátossága a hőszigetelő funkció. Ebben a cikkben ezért részletesen leírjuk, hogyan lehet a jármű tetejét a Comfortmat csúcsanyagokkal hangszigetelni és hangszigetelni, amelyek csendes és kényelmes utazást biztosítanak.

1. A mennyezet szétszerelése és a felület előkészítése

A tényleges hangszigetelés előtt le kell szerelni a tetőkárpitot. A tetőkárpit eltávolítása és összeszerelése a legidőigényesebb része az egész hangszigetelési folyamatnak, ezért javasoljuk, hogy két emberrel dolgozzon. Először leszereljük az A, B, C és kombi autók esetében a D oszlopokat, amelyek leszerelése lehetővé teszi a tetőkárpit eltávolítását. Az oszlopokat általában néhány csavar vagy csak műanyag kapcsok tartják. A tetőkárpitot ezután általában néhány klipsz vagy tépőzár tartja. A villanykörtéket is ki kell szerelnünk, és ezután már semmi akadálya a tetőkárpit eltávolításának, amelyet ideális esetben ki kell venni az autóból. Egyes autóknál a tetőkárpitra gyári hangszigetelés van ragasztva, ezt távolítsa el, és alaposan tisztítsa meg a tetőkárpitot. A Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer például tökéletes erre a célra, mivel gyorsan eltávolítja a szennyeződéseket és egyúttal zsírtalanítja a felületet. Miután megtisztította a mennyezetet, az első lépés a rezgéscsillapító anyag felhordása.

2. A rezgéscsillapító anyag alkalmazása

A hangszigetelés első rétege hagyományosan rezgéscsillapító anyag. Ez megerősíti a tetőt, és megakadályozza a rezgéseket és rezonanciákat a területen. Azt is biztosítja, hogy megszűnik az a bádogos hang, amelyet például a tetőn kívülről történő kopogtatáskor hallunk. Ennek az a gyakorlati hatása, hogy megszűnik az esőcseppek hangja, amelyet esőben való vezetés közben alig hallani. Erre a célra leggyakrabban a 2,3 mm vastagságú Comfortmat Cobra anyagot. A Cobra jelenleg a legkönnyebb rezgéscsillapító anyag ebben a vastagságban, amit különösen a mennyezet hangszigetelésekor fog értékelni. Csak a rend kedvéért: az anyag súlya 2,71 kg 1 m²-enként. Vigye fel a rezgéscsillapító anyagot a tetőfelületre, majd a maximális tapadás és csillapítási hatékonyság érdekében használjon nyomóhengereket. A rezgéscsillapító anyagok csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrések nélkül tapadnak a felületre. Az autó teteje teljesen sík felületű, és az anyag felhordása lényegében a legkönnyebb az autó összes területe közül. Javasoljuk, hogy a teljes tetőfelületet borítsa be rezgéscsillapító anyaggal, és ne hagyjon nyitott területeket, egy darab anyag megspórolása semmiképpen sem éri meg. Ne féljen átfedni az anyagot a széleken,mivel ez is növeli az anyag hatását is. Egy Skoda Octavia esetében például körülbelül 7 darab 500 x 350 mm méretű anyagra lesz szüksége a teljes tetőhöz. A kombi változathoz azonban készítsen elő 3 darabbal többet. Ha ezzel megvagyunk, jöhet a második réteg hangszigetelés hangszigetelő anyag formájában.

3. Hang- és hőszigetelő anyag alkalmazása

További rétegként hangszigetelő anyagot választunk. Két nagyon hatékony lehetőség közül választhatunk, és természetesen Önön múlik, hogy melyiket választja. Rögtön le is írjuk, hogy melyik a leghatékonyabb tetőhangszigetelési lehetőség. Ez a Comfotmat Skyline hangszigetelő és hőszigetelő anyag, amelyet kifejezetten autótető hangszigetelésre terveztek. Ez egyben a világ legkönnyebb hangszigetelő membránnal ellátott hangszigetelő anyaga, amelynek súlya 2,8 kg/m². Ennek a membránnak köszönhetően a Skyline magas szintű, akár -25 dB-es hangszigetelést is biztosít. Ezenkívül a Skyline hőszigetelést is biztosít, amit különösen nyáron fog értékelni. Forró napokon nem jut át annyi hő a tetőn, és a légkondicionálóból származó hűvösebb hőmérséklet tovább tart az autóban. Télen a hatás éppen ellenkezőleg hat, és ha az egész autót Comfortmat anyagokkal hangszigetelteti, akkor az autó belsejéből nem szökik el a hő. Ennyit az elméletről, beszéljünk az alkalmazásról, ami nagyon egyszerű. Csak ragassza fel a Skyline-t a teljes tetőfelületre, azzal a különbséggel, hogy az anyagot egymás mellé ragasztja úgy, hogy a szélek ne fedjék egymást. A nyomóhengert ebben az esetben nem használjuk. Az egész tetőhöz ugyanannyi kell, mint a rezgéscsillapító anyagból, azaz általában 7 db Comfortmat Skyline 500 x 350 mm-es Skyline-ra van szüksége. Ez ismét a Skoda Octavia liftback modell példájára vonatkozik, a kombihez további 3 darab anyaggal. A tető gyakorlatilag hangszigetelt, és már mehet is tovább a belső tér összeszerelésével. Van azonban egy tippünk egy harmadik rétegre, amit külön is fel lehet tenni. Folytatjuk a következő pontnál.

4. A zajvédő habszivacs alkalmazása

Ez a pont rendkívül fontos, ezért javasoljuk, hogy folytassa az olvasást. Harmadik rétegként a Comfortmat Soft Wave poliuretánhabot javasoljuk alkalmazni. Ez a hab képes elnyelni azt a zajt, amely az első két hangszigetelő réteget képes lenne legyőzni, miközben kitölti a tető és a mennyezet közötti teret. A hullámos felület megakadályozza, hogy a zaj a tető sík felületén terjedjen, és elnyeli az egyéb hangokat, például a mennyezeti csempék vagy a világítás vezetékének nyikorgását vagy zörgését stb. A Soft Wave alakmemóriával rendelkezik és nagyon rugalmas. A 15 mm-es vastagsága ellenére az anyag szinte bármilyen térben alkalmazható, mivel mindössze egy milliméterre összenyomható. Az anyag nagy előnye a kiváló zajelnyelő képességén kívül a súlya, amely mindössze 0,6 kg/1 m². Most jönnek a fent említett fontos információk. Amennyiben Ön a Comfortmat Skyline tető jobb zajelnyelő és hőszigetelő képességét részesíti előnyben, vagy különösen a lehető legkisebb hangszigetelési súly érdekli, akkor a cikk 3. pontját teljesen kihagyhatja. Ez azt jelenti, hogy a Comfortmat Skyline hangszigetelő és hőszigetelő anyagot egyáltalán nem kell alkalmazni, és helyette csak az itt említett Comfortmat Soft Wave-et lehet alkalmazni. Ezzel is alaposan hangszigeteli a tetőt, és átlagosan 3-4 kg súlyt takarít meg. Ugyanannyi anyagra lesz szüksége az alkalmazáshoz, de a négyszeres 1000 x 700 mm-es méretet is megvásárolhatja, ami éppen megfelelő erre a területre. Természetesen a felhordáshoz nem használunk nyomóhengereket, és csak kézzel nyomkodjuk a habszivacsot. Minden Comfortmat anyag rendkívül hatékony ragasztóréteggel rendelkezik, amely -50 és +150 fok között azonos hatást fejt ki, és soha nem válik le spontán, még vízszintes felületen, például tetőn sem. 

Milyen anyagokat használtunk a tető hangszigeteléséhez?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében a végén összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagok darabszámát egy tipikus középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára vagy VW Passatra (liftback vagy limuzin) alapoztuk. Jelentősen nagyobb vagy kisebb járművek esetében a számok némileg eltérhetnek.
  • 7x Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyag a tető rezgéseinek merevítésére és megelőzésére.
  • 7x Comfotmat Skyline hangszigetelő és hőszigetelő anyag a tető hangszigetelésére és hőszigetelésére (ez a réteg teljesen elhagyható).
  • 7x Comfortmat Soft Wave poliuretánhab a tető hangszigetelésére és a tető és az aljzat közötti tér kitöltésére.
  • 1x Comfortmat Roller a rezgéscsillapító anyag hatékony felviteléhez.
  • 1x Bilt Hamber Surfex HD nagy teljesítményű tisztítószer a kerékjárati ívek műanyag és fém részeinek tisztítására.
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az autó padlójának hangszigetelése néhány lépésben
Az útról, a kerekekből, de a motorból, a sebességváltóból vagy a kipufogóból származó zajok is a padlón keresztül jutnak el az autó belsejébe. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti autója padlóját néhány lépésben.
Teljes cikk
Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Autó torpédó hangszigetelése lépésről lépésre
A torpedó hangszigetelése elsősorban a motorzajt és nagyobb sebességnél az aerodinamikai zajt csökkenti. Cikkünkben több lépésben, világosan megtanulhatja, hogyan lehet hangszigetelni az autó torpedóját, és így hatékonyan csökkenteni a zaj behatolását az autó belsejébe.
Teljes cikk
Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése különösen nagy hatással van az út-, kerék- és repülőkövek zajára. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti nagyon hatékonyan az első kerékjárati íveket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez