Fiókom

Az ajtók rezgéscsillapítása vs. hangszigetelése – mi a különbség?

Talán már észlelte a különbséget a rezgéscsillapításnál és a hangszgetelésnél alkalmazott munkamenetünk közt. Ennek a pontos oka a rezgéscsillapítás célja. Megkülönböztetjük tehát, hogy az ügyfél a hangszórók cseréje, az ajtó hangszigetelése vagy esetleg mindkettő érdekében kéri az ajtó rezgéscsillapítását. A "Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját" című korábbi cikkünkből minden információt megtudhat az ajtó hangszigeteléséről, beleértve a részletes útmutatót és  fényképes beszámolót. Ha azonban csak a hangszórók cseréje, és az új hangszórók ideális akusztikához a lehető legjobb feltételek biztosítása miatt van szüksége az ajtó rezgéscsillapítására, akkor ez a cikk érdekesebb lesz az Ön számára. Az ajtó rezgéscsillapításának menete nagyon hasonló az ajtó hangszigeteléséhez. A különbség elsősorban a hangszigetelő réteg kihagyásában rejlik, a Comfortmat Integra hangszigetelő anyag vagy a könnyebb változata, a Comfortmat Vision formájában. Az ajtók hagyományos rezgéscsillapítása esetén nem hangszigeteljük az ajtókárpitot a Comfortmat Softwave-vel. Az ajtók hagyományos rezgéscsillapítása esetén nem hangszigeteljük az ajtókárpitot sem a Comfortmat Softwave-vel. Csupán a Comfortmat Tsunami akusztikai anyagot visszük fel a mély-közép sugárzó mögé, mely elnyeli a hangszóró mögötti álóhullámokat, így javítja a mély-közép sugárzó hangzását. Az ajtók hangszigetelésénél ezt a lépést eellenben kihagyjuk, és csak akkor alkalmazzuk a Tsunamit, ha a hangszigetelés telepítése során a hangszórókat cseréljük, vagy ha azt ügyfél kéri. A rezgéscsillapító anyagok alkalmazásával mindkét esetben a hangszórókban erőteljesebb basszuskomponenst idézünk elő, és elkerüljük a nem kívánt rezgéseket és rezonanciákat. Természetesen az ajtók hangszigetelése esetén azt is megakadályozzuk, hogy a külső zajok behatoljanak az autó belsejébe. Az egyértelműség kedvéért tekintsük át még egyszer a főbb különbségeket:

  1. Az ajtó rezgéscsillapításakor nem használjuk a külső fémlemez és az ajtókárpit hangszigetelésére szolgáló hangszigetelő anyagokat.
  2. Csak a hangszóró mögött alkalmazzuk a Comfortmat Tsunamit, a hangszóró mögötti állóhullámok megszüntetése érdekében.
A két rétegnyi hangszigetelő anyag kihagyásával némi pénzt is megtakaríthat.
Most pedig térjünk is rá az ajtók rezgéscsillapításának folyamatára a jármű hangosításának céljából.

1. Ajtókárpit eltávolítása

Nézzük tehát az ajtók rezgéscsillapításának folyamatát, a legelső lépéstől kezdve. Először is, el kell távolítania a műanyag ajtópaneleket, illetve az ajtókárpitokat. Ez az ajtó belső fémlemezéhez van rögzítve több csavarral és műanyag fogantyúkkal. Először csavarozza ki az összes csavart. Felhívjuk figyelmét, hogy általában néhányat az ajtósínek vagy fogantyúk alatt elrejtve is talál, ezek nehezebben hozzáférhetőek. Ezért javasoljuk, hogy kíméletes műanyag szerszámokat használjon, amelyek nem károsítják a belteret, mint például a szerszámkészletünk az autó műanyag beltéri részeihez. A csavarok kicsavarása után húzza maga felé a burkolatot, ezzel kioldja a műanyag rögzítőket. Ha sikerült eltávolítania a burkolatot a fémlemezről, felfelé húzva  távolítsa el az ajtóról. Utolsó lépésként még le kell csatlakoztatnia az ajtónyitó kart, az ajtóvilágítást, egyes esetekben a kárpitban tartott hangszórókat, vagy a tükör- és ablakvezérlőket. Mindezt a legnagyobb tapintattal és türelemmel javasoljuk elvégezni, hogy elkerüljük az egyes alkatrészek sérülését.

2. A párazáró vagy a húzószerkezet leszerelése

A burkolat eltávolítása után többféle variáció is előfordulhat. A cél az, hogy eljussunk az ajtó külső fémlemezéhez, amelyre a következő lépésben felvisszük a rezgéscsillapító anyagot. Egyes járművek, mint például a Skoda Octavia 2, a VW Golf IV vagy a VW Transporter T6, a belső fémlemezen húzómechanizmussal ellátott töltőanyaggal rendelkeznek. Ezt is el kell távolítani, hogy kényelmesen hozzáférhessünk a külső fémlemezhez. A második lehetőség, amellyel a szétszerelés során találkozhat, egy műanyag nedvességzáró, úgynevezett párazáró nyílás. Ilyet például a Skoda Octavia 3, a VW Golf VII és az Audi A5 modellekben találhat, ezt a cikkben található képeken is láthatja. Ezt az opciót könnyebb szétszerelni, másrészt viszont a külső fémlemezekhez való hozzáférés rosszabb. Ha ezzel megvan, elkezdheti a rezgéscsillapító anyag aplikálását. Először azonban a külső lapot tökéletesen meg kell tisztítani és zsírtalanítani. Ehhez használhatja például a legkelendőbb Bilt Hamber Surfex HD tisztítószerünket. Ez alaposan megtisztítja a felületet, és előkészíti azt az első réteg rezgésscillapító felvitelére. A tiszta felület kulcsfontosságú  a rezgéscsillapító anyag fémlemezre való tökéletes tapadása érdekéban, illetve a későbbiekben való spontán leválásának elkerülése érdekében. A munka során vegyszerálló kesztyű használatát javasoljuk.

3. A rezgéscsillapító anyag felvitele a külső lemezre

A rezgéscsillapító anyag megerősíti a fémlemezt, és meggátolja a rezgéseket, amelyeket az emberi fül egy bizonyos frekvencián zajként érzékel. Emellett korróziógátló tulajdonságokkal is rendelkezik. A rezgéscsillapító anyag minőségétől, vastagságától és különösképpen az alapvető tulajdonságától, az akusztikai veszteségtényezőtől (angolul Mechanical Loss Factor - MLF) függ, hogy milyen mértékben képes megakadályozni a rezgéseket. Ez fejezi ki az adott anyag hangelnyelő képességét, és a hang által keltett rezgések energiájának hőenergiává való alakítsi képességét. Ezt tizedes számmal fejezzük ki (például 0,20-tól 0,60-ig), és minél közelebb van az 1-hez, annál jobb. Az elméleti maximális veszteségtényező 1, ami azt jelenti, hogy nincs rezgés. Ennyit a rezgéscsillapító anyagok elméletéről, az ajtó rezgéscsillapításával összefüggésben Önt inkább az fogja érdekelni, hogy milyen mértékben képesek merevíteni az ajtólapot. Leggyakrabban a 2,3 mm vastagságú Comfortmat Cobra prémium rezgéscsillapító anyaggal dolgozunk, amely nemcsak nagymértékben képes meggátolni a rezgéseket, de a világ legkönnyebb 0,35-ös akusztikai veszteségtényezőjű anyaga is. Amennyiben Önnek az elérhetőbb ár az elsődleges szempont, természetesen az SGM Beta 2 alapkategóriájú, 2 mm vastagságú, hasonló szolgáltatást nyújtó anyagot is használhatja. Ezek az anyagok a legtöbb hangberendezéshez teljesen elegendőek, de ha nagyon erős hangszórókat szeretne, akkor javasoljuk, hogy vásárolja meg ezen anyagok 3 vagy 4 mm vastagságú változatait. SPL hangberendezések esetén a Comfortmat Extreme vagy Comfortmat Extreme Pro extra erős rezgéscsillapító anyag alkalmazását javasoljuk. Az ajtó külső fémlemezéhez a legtöbb jármű esetében 2 darab rezgéscsillapító anyagra lesz szüksége, amelyek 500 x 350 mm-es méretben kaphatók. Nagyobb autók esetében három darab elegendő. Hogyan kell felvinni az anyagot? Először vágja ki a kívánt formát az anyagból, majd helyezze fel az ajtólemezre. A Comfortmat rezgéscsillapító anyagok rendkívül hatékony öntapadó réteggel rendelkeznek, így nem kell aggódnia amiatt, hogy a jövőben leválnak. A ragasztás után azonban a rezgéscsillapító anyagot kellőképpen a laphoz kell nyomni, hogy a rezgéscsillapítás a lehető leghatékonyabb legyen. Ehhez ajánljuk a Comfortmat Rollert. Felhívjuk figyelmét, hogy az elvezető csatornákra sosem viszünk fel semmilyen anyagot. A munka során vágásálló kesztyű viselését javasoljuk.


4. Akusztikai anyag felvitele a hangszóró mögé

Az ajtó hangszigetelése esetén a következő pont a Comfortmat Integra vagy Vision hangszigetelő anyag felhordása lenne, amely alaposan hangszigeteli az ajtót. Abban az esetben azonban, ha a célunk elsősorban egy jó minőségű audioinstalláció, ezt a lépést kihagyjuk. Ugyanakkor a Comfortmat Tsunami akusztikai anyagot második rétegként alkalmazzuk a hangszóró mögötti rezgéscsillapító anyag felett. Ez a hangszóró mögötti állóhullámok megelőzésére szolgál, ami javítja a mélyközépsugárzó akusztikáját. A Tsunami egy kifejezetten függőleges ajtófelületekhez tervezett anyag, 100%-ban vízálló, nem szívja magába a vizet, sem a nedvességet, nem rothad és nem bomlik el. Így nem kell aggódnia az ajtón belüli elhelyezése miatt. A Tsunami a legújabb generációs modern ragasztó tömítőanyaggal rendelkezik, amely -50 és +150 fok közötti hőmérsékleten is garantálja ugyanazt a ragasztóhatást. Két ajtóhoz csak egy darab anyagra lesz szüksége, amelyet megfelez, és mindkét felét felragasztja az autó ajtajára. Ezzel a lépéssel a külső ajtólemezzel kapcsolatos munka befejeződött, és elkezdheti a belső lemezzel való munkát, amely az ajtó rezgéscsillapítása szempontjából kulcsfontosságú.

 

5. A rezgéscsillapító anyag felvitele  az ajtó belső fémlemezére

A belső fémlemezt nemcsak a rezgések és rezonanciák megelőzése érdekében rezgéscsillapítjuk, hanem főként az ajtó akusztikus lezárása és az ajtónyílások kitöltése érdekében. Ez egy zárt hangdobozt hoz létre a hangszórók számára. Ez jelentős javulást eredményez a hangszórók akusztikájában, különösen a basszus komponensben. Az észlelhető különbség pedig semmiképpen sem elhanyagolható; a legtöbb ügyfelünk nagyon meglepődik a hangzásbeli változáson az ajtók szigetelése után, még a gyári hangszórók esetében is. Ha nagyobb teljesítményű hangszórókat szerel be, és erősítőhöz csatlakoztatja őket, a rezgéscsillapító hatása természetesen lényegesen nagyobb lesz. Most pedig magához az felvitelhez. A rezgéscsillapító anyag felvitele előtt vissza kell szerelni a műanyag dugókat vagy a húzómechanizmussal ellátott töltőanyagot, amely a belső fémlemezhez volt erősítve. Ha valamelyik alkatrész eredetileg szegecselt volt, azt újra kell szegecselni, vagy szegecsanyát kell használni. Javasoljuk továbbá, hogy ellenőrizze az ajtóban lévő vezetékeket, és ha azok meglazultak, rögzítse őket kötegelőszalaggal. Azt is érdemes ellenőrizni, hogy az ajtóban lévő vezetékek szorosan be vannak-e fonva. Ha nincsek, és a kábelek bármilyen fajta védelem nélkül vannak, ajánlott a teljes kábelezést textilszalaggal szigetelni, ami megakadályozza, hogy a kábelek az ajtó műanyag és fém részeinek ütközzenek, és növelik a kábelezés védelmét is. Az ajtó hangszigetelésének utolsó rétegéhez ismét a Comfortmat Cobra csúcsminőségű rezgéscsillapító anyagot, esetlegesen a Standard vagy Gold sorozat valamelyik alternatíváját használjuk. Az anyagot a belső ajtólemez teljes felületére, és a kárpitozás alatt megbúvó nedvességgátlóra is alkalmazzuk. Csak a csavarok és a műanyag rögzítők számára fenntartott funkcionális nyílások maradnak ki. Felragasztása előtt javasoljuk, hogy a felületet a fent említett tisztítószerrel újra zsírtalanítsa. A rezgéscsillapító anyagot kézzel felragasztjuk, majd nyomóhengerrel rányomjuk. Általában 2 darab 500 x 350 mm méretű rezgéscsillapító anyag elegendő az ajtó belső fémlemezéhez.

Milyen anyagokat használtunk tehát az ajtó hangszigeteléséhez?

A jobb áttekintés és a cikkben való könnyebb eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagok darabszámát egy átlagos középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára vagy egy VW Passatra alapoztuk. A jármű két ajtajához tehát a következő anyagokra lesz szükségünk:
4x Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyag az ajtók külső fémlemezére (nagyobb járműveknél 6x).
1x Comfortmat Tsunami akusztikai anyag az ajtók külső lemezére.
4x Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyag az ajtók belső fémlemezére (nagyobb járműveken 6x).
1x Comfortmat Roller a rezgéscsillapító anyag hatékony felvitele érdekében
1x Bilt Hamber Surfex HD nagy teljesítményű tisztítószer a felületek tisztításához és zsírtalanításához.

Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése különösen nagy hatással van az út-, kerék- és repülőkövek zajára. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti nagyon hatékonyan az első kerékjárati íveket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez